Udeľovanie najprestížnejších filmových cien Oscar® sa nezadržateľne blíži a už túto nedeľu (24. februára) sa dozvieme mená aktuálnych víťazov. Pri tej príležitosti si dovolíme pripomenúť štvoricu filmov, ktoré bodovali v minulom ročníku a spoločnosť Bontonfilm ich už tradične v tomto období opäť prináša v zberateľskej DVD Oscarovej edícii.
Daj mi svoje meno
Réžia: Luca Guadagnino
Počet nominácií na ocenenie Oscar®: 4
Počet premenených nominácií na ocenenie Oscar®: 1
O čom to je: Keď si Eliovi rodičia pozvú na leto do domu hosťa, sedemnásťročný tínedžer z toho nie je vôbec nadšený. Spočiatku sa zdá, že s americkým študentom Oliverom toho nemajú veľa spoločného, no keď spolu začnú tráviť viac času, rozvinie sa medzi nimi niečo oveľa hlbšie než len priateľstvo. Film si po premietaní na New York Film Festival vyslúžil najdlhší potlesk v 55-ročnej histórii festivalu.
Kukni na to! hodnotí: Viac než dvojhodinová, neuveriteľné prirodzená milostná sága medzi dvoma mužmi, s dych berúcim finále. Filmárska koprodukcia USA, Talianska, Francúzska a Brazílie zaujala v prvom rade tým, že sa na nič nehrá. Je to skutočný život, ktorý jednoducho je, či sa to niekomu páči, alebo nie. Bezchybná ukážka toho, ako láska nepozná žiadne hranice, dokáže byť rovnako silná, rovnako intenzívna, rovnako krásna a rovnako bolestivá a je úplne jedno, či je medzi mužom a ženou, ženou a ženou, alebo mužom a mužom. Odporúčam (hoci i anonymne) poslať náckom do parlamentu, nech ich pokojne aj porazí.
100%
Tri billboardy kúsok za Ebbingom
Réžia: Martin McDonagh
Počet nominácií na ocenenie Oscar®: 7
Počet premenených nominácií na ocenenie Oscar®: 2
O čo to je: Mildred Haynesovej zavraždili dcéru. Vyšetrovanie sa už niekoľko mesiacov bezvýsledne vlečie, preto sa Mildred rozhodne konať. Pri vjazde do mesta vylepí na tri billboardy veľmi kontroverzné odkazy adresované váženému šéfovi miestnej polície. Týmto činom začína bitka medzi Mildred a zástupcami zákona. Keď sa do prípadu vloží ešte ďalší policajt, nevyzretý mamičkin maznáčik so záľubou v násilí, súboj medzi miestnym policajným oddelením a osamelou, ukrivdenou a hlavne rozzúrenou bojovníčkou sa môže začať.
Kukni na to! hodnotí: Bravúrna kriminálna dráma o matke bojujúcej za spravodlivosť. Na tejto ceste, si napriek odsúdeniu okolia neberie servítky pred ústa, čo so sebou prináša množstvo kontroverzných situácií. Mildred však nemá problém povedať pravdu do očí policajnej vrchnosti ani cirkevnému hodnostárovi, ktorému spôsobom sebe vlastným vytkne skrývané a tolerované prznenie malých chlapcov. Mildred bojuje i keď vie, že dcéru jej to nevráti, no spravodlivosti sa kvôli nej nemieni vzdať. Ďalší z filmov, ktorý prosím pribaliť do balíčka do parlamentu.
90%
Ja, Tonya
Réžia: Craig Gillespie
Počet nominácií na ocenenie Oscar®: 3
Počet premenených nominácií na ocenenie Oscar®: 1
O čom to je: Výbušná, konfliktná a impulzívna Tonya Hardingová mala od bežnej predstavy sladkej žmurkajúcej bábiky a princezničky tancujúcej na ľade veľmi ďaleko. Vztýčený prostredník namiesto úklonu, cigareta namiesto iontového nápoja, vycerené zuby namiesto ľúbezného úsmevu. Asi viac zviera ako nežná kráska. I napriek tomu sa z úplnej ničoty zabudnutého amerického malomesta vypracovala na krasokorčuliarsku šampiónku, ako prvá Američanka skočila trojitého Axela a vedela divákov i americkú komentátorskú obdobu Karola Poláka priviesť do extázy. Za chrbtom ale mala šialenú a drsnú matku, učebnicového sprievodcu všetkých možných neuróz, psychóz a hromadu ďalších porúch osobnosti. Tonyna vlastná nespútanosť, jej okolie i život skutočného dievčaťa z dediny nakoniec nad žiarivými flitrami zvíťazili. Tonya Hardingová preto vošla do histórie vďaka spojeniu s brutálnym útokom na jej olympijskú súperku Nancy Kerriganovú. Organizovala ho sama, vedela o ňom, alebo sa iba stala obeťou následnej štvanice? Útok bol nedomyslený, ešte horšie prevedený a stal sa úplnou senzáciou.
Kukni na to! hodnotí: Ak má Tonya aj po rokoch v niečom absolútne jasno, tak v presvedčení, že nič z toho, čo sa jej v živote prihodilo, nie je jej chyba. Matka psychopatka ju večným ponižovaním nútila k vrcholným výkonom, chlap, ktorý ju mlátil bol jej osudovou láskou, ku ktorej sa vracala i napriek tomu, že zo zarobených peňazí najviac míňala na mejkap, ktorým zakrývala monokle po jeho úderoch. Oveľa viac si o tomto vynikajúcom filme môžete prečítať v našej obsiahlejšej recenzii, ktorú sme publikovali pri uvedení filmu v slovenských kinách.
80%
Podoba vody
Réžia: Guillermo del Toro
Počet nominácií na ocenenie Oscar®: 13
Počet premenených nominácií na ocenenie Oscar®: 4
O čom to je: V utajovanom americkom vládnom laboratóriu prebiehajú experimenty s podivuhodným obojživelným monštrom nájdeným v Amazónii. Vie sa o ňom veľmi málo – domorodci ho uctievali ako boha, môže dýchať na vzduchu aj pod vodou, podobá sa človeku a je považovaný za nebezpečného tvora. V laboratóriu ho väzní a bezohľadne skúma ambiciózny vládny agent Richard Strickland. Zaobchádza s ním skôr ako s biologickým materiálom než ako so živou bytosťou. Svojím experimentovaním neberie ohľad na to, či objekt skúmania zostane nažive alebo nie. V rovnakom laboratóriu pracuje nemá upratovačka Elisa a keď sa náhodou stretne s uväzneným stvorením, dokáže s ním nadviazať komunikáciu, ku ktorej nie je treba žiadnych slov. Stačia im gestá a emócie. Elisa ho nevníma ako nebezpečného netvora, cíti predovšetkým jeho strašnú osamelosť. Je to aj tým, že táto záhadná bytosť má jednu základnú podobu vody. Ako voda prijíma tvar nádoby, tak aj tento vodný tvor prijíma vlastnosti každého, s kým sa stretáva, a odráža tak jeho agresivitu aj osamelosť alebo bezpodmienečnú lásku. Vďaka tomu sa medzi ním a vnímavou Elisou vytvorí silné puto. V okamihu, keď hrozia ďalšie brutálne pokusy, Elisa pochopí, že je čas na spoločný útek. A pretože sme v 60. rokoch minulého storočia, nezaobíde sa to bez účasti sovietskych špiónov.
Kukni na to! hodnotí: Ku všetkej úcte, ani po roku som nepochopil, či to mala byť konšpiračná dráma, fantasy, sci-fi, rozprávka, alebo muzikál. Rovnako tak som nepochopil to množstvo nominácií. Technicky výborne spracované, ale v globále žánrový miž-maž, ktorý je síce u Del Tora zrejme očakávaný, no nie vždy pochopiteľný.
60%
Pavol Božík