Divadlo Nová scéna uviedlo premiéry pôvodného slovenského muzikálu Mária Terézia#posledná milosť autorov Gombár – Horňák – Brezáni. V hlavnej úlohe panovníčky Márie Terézie sa predstavila Sisa Sklovska, jej syna Jozefa II. stvárňujú v alternácii Dávid Hartl a Martin Harich, dcéru Máriu Kristínu hrá Jana Lieskovská, v postave generála Hadíka sa predstaví Braňo Deák. V paralelnom príbehu mladej vdovy Magdalény, ktorú obvinia z bosoráctva, účinkujú Petra Dubayová v alternácii s Viktóriou Matušovovou.
Po úspešných muzikáloch Mata Hari a Madame de Pompadour siahli autori opäť po známej osobnosti, tentoraz z našej histórie. Mária Terézia bola najvýznamnejšou ženou Habsburskej dynastie a kľúčovou postavou v politike 18. storočia. Súčasne však matkou, ktorá porodila 16 detí a žila v šťastnom manželstve po boku Františka Lotrinského. Príbeh muzikálu sa začína odvíjať práve v momente, keď Mária Terézia stráca svojho milovaného manžela a panovníčka prestáva mať na dlhé mesiace záujem o vonkajší svet a dianie v ňom.
Jej predstaviteľka Sisa Sklovska: Skôr než oživím pred publikom postavu Márie Terézie, chcem sa poďakovať tvorcom Ľubovi Horňákovi za hudbu, Dodovi Gombárovi dvojnásobne za réžiu a texty, Mariánovi Brezánimu za texty piesní, mojim milým kolegom a všetkým tým, ktorí sa podieľajú na tomto progresívnom pôvodnom slovenskom muzikáli, o ktorom si dovolím povedať, že prináša veľa nového po každej stránke. Mám tú česť po dvoch úlohách femme fatale Mata Hari a Madame de Pompadour stvárniť ďalšiu úžasnú ženu, ktorá sa hlboko vryla do histórie.
Paralelene s príbehom Márie Terézie sa odvíja aj príbeh mladej vdovy Magdalény, ktorá príde do prešporského podhardia Vydrice oživiť starý mlyn a zabudnúť tak na svoje trápenie. Režisér, autor libreta i časti textov piesní Dodo Gombár: Nepokúšame sa o historický dokument, aj keď mnohé postavy viedenského dvora, ktoré sa v našom muzikáli objavujú, ako napr. generál Hadík, Barón von Trenck či osobný lekár Gerard van Swieten, skutočne existovali. Rovnako boj o moc a konflikt s pruským kráľom Fridrichom II. Fabulácia nastáva v príbehu Magdalény, ktorú jej schopnosť liečiť, vidieť do duše a minulosti ľudí, dovedie k intrigám, závisti a obvineniu z bosoráctva.
Zámerom autorov preto bolo nehistorizujúci muzikálový príbeh podporiť aj súčasnou hudbou skúseného autora Ľubomíra Horňáka: V tomto prípade sa hudba rodila na texty. S režisérom Gombárom sme sa zhodli, že klasický hovorený text vymeníme za rytmizovaný. Herci tak majú naozaj náročnú úlohu prechádzať z takéhoto rytmického rozprávania do spevu a naopak. Najviac sa to prejavuje v postave mladého Jozefa II., ktorý bol rebelom a jeho spev môže pripomínať rap. Okrem toho máme na javisku živú kapelu, čo vždy dodáva predstaveniam autenticitu a možno občas aj nedokonalosť. Chceme však, aby divák vnímal, ako poctivo hudba vzniká.
Pôvodný slovenský muzikál Mária Terézia#posledná milosť prináša teda príbeh dvoch žien. Výnimočnej panovníčky, ktorá ovplyvnila chod dejín v našom stredoerópskom priestore a bola nositeľkou hodnôt, na ktorých stojí dnešná Európa. Bola mocnou političkou medzi mužmi – panovníkmi, ale aj ľúbiacou a zraniteľnou ženou medzi mužmi – slabochmi. Dramaticky konšpiratívne aj čisto ľudské súradnice, osobné aj politické priesečníky v zložitom živote výnimočnej ženy. A súčasne muzikál prináša aj príbeh jednoduchého dievčaťa, ktoré pre jej výnimočné schopnosti chcú odsúdiť a upáliť. Osudy oboch žien sa v muzikáli prelínajú, až sa v závere fatálne pretnú.