Tri roky po vydaní reedície albumov Hrr na ně…nám se líbí…, ktorou Supraphon pripomenul nedožité 65. narodeniny Jiřího Schelingera, vychádzajú opäť v zaujímavej 2CD reedícii albumy Báječní muži / Nemám hlas jako zvon. Nahrávky, ktoré vznikli medzi rokmi 1973 a 1975, a teraz boli doplnené o desať bonusových piesní, symbolizujú spoločnú cestu Jiřího Schelingera a Františka Ringo Čecha od vtipných popevkov k vážnemu rocku. Na svoje si prídu fanúšikovia počiatočných jednoduchých dupačiek s až dadaistickými textami, ale i pôsobivých balád, hardrocku a podivuhodných cover verzií kapiel ako Black Sabbath, Status Quo či Beatles.
Tesne predtým, než Jirka prišiel do kapely, som mal so svojím bubble-gumom veľký úspech. Šláger striedal šláger. Práve v tej dobe som začal počúvať britské hardrockové kapely Deep Purple a Black Sabbath. Bol som z nich úplne hotový a rozhodol som sa, že musím založiť skupinu, ktorá bude hrať rovnako dobre a hlavne tvrdo ako Párplové a Sabati. Problém spočíval v tom, že Viki Sodoma, ktorý u mňa spieval, bol síce v podstate bigbíťák, hviezda Matadors, ale pre hardrockovú muziku sa nehodil, spomína František Ringo Čech vo svojej knihe Jiří Schelinger: Život a… (Orba, 1994) na obdobie, kedy došlo k zásadnému prelomu v jeho hudobnom smerovaní.
Ten v podstate odštartoval odchod Viktora Sodomu, respektíve Čechovo stretnutie s Jiřím Schelingerom, vtedajším spevákom kapely Faraon. Toto prechodné obdobie pokrýva album Báječní muži, vydaný len pod hlavičkou Skupina F. R. Čecha, ktorého tucet nahrávok (presná polovica z nich bola prevzatých) vzniklo bezprostredne od marca 1973 do decembra 1974 a za mikrofónom pri vzniku troch z nich stál ešte Viktor Sodoma.
Jednoliato, i keď nie vyložene rockovo, už pôsobí dobou svojho vzniku mladší album Nemám hlas ako zvon, ktorého dvanásť piesní bolo nahratých v septembri 1974. I tak je tu stále prítomná – ako si Čech sám aj priznáva – určitá nesúrodosť. Nič to však nemení na tom, že oba albumy i vďaka svojej pestrosti detailne odkrývajú zmenu v umeleckom smerovaní dua Schelinger – Čech, okrem postupne narastajúceho autorského podielu prvého menovaného. Navyše tu nájdeme tiež niekoľko vydarených skladieb od gitaristu Odlřicha Říhu a medzi bonusmi rovnako hitovky z pera Jaroslava Uhlířa a Karla Svobodu. To všetko doplnené o obsiahly booklet s dobovými i novými ohlasmi a ikonickými fotografiami Otta Dlabolu.
Zabúdať ale nemôžno ani na to, že v pamäti tuzemských rockových fanúšikov majú oba albumy nespochybniteľné miesto a tiež vďaka prvým dvom coververziám Black Sabbath (Báječní muži / Into The Void A Metro a Dobrý den / A National Acrobat), ktoré kedy v Československu prenikli do gramofónových drážok. Bola to len otázka taktiky a vymýšľania, režim príliš nerešpektoval autorské práva a povinnosti voči západným krajinám, tým pádom sa nikto nezaujímal či to bol pôvodne Black Sabbath, Deep Purple alebo ktokoľvek iný. Nebolo to vtedy zas také zložité, ako sa môže dnes zdať, spomína František Ringo Čech.