Bez pozornosti veľmi rýchlo zomrieme

Ach Shyamalan, Shyamalan! Neuveriteľných 22 rokov a 10 filmov trvalo, kým si potvrdil, že si asi fakt génius. Samozrejme, je to čisto subjektívny názor, ale mňa Čas dostal do kolien! Témou, spracovaním, finále, jednoducho celými dvoma hodinami. Presne tak, ako v 99-tom Šiesty zmysel. To medzitým pre mňa oddnes neexistuje.

Pre rodinu s dvoma malými deťmi to mala byť dokonalá dovolenka. Luxusný hotel v tropickom raji a hotelierov tip na tajnú pláž, ako vrchol dobrodružstva. Na prvý pohľad tá pláž naozaj nemá chybu – je nádherne piesčitá, obklopená skalami a blankytne modré more láka k tomu, aby ste do neho okamžite skočili. 

Na druhý pohľad to už tak ideálne nie je, pretože z prítomnosti ďalších opaľujúcich sa turistov je jasné, že podobný tajný tip dostalo omnoho viac ľudí, aj keď stále nejde o nič, čo by malo rekreantov znepokojovať. Starosti v raji sa prejavia až vo chvíli, keď deti na pláži nájdu opustené veci patriace iným hosťom hotela a z mora vytiahnu mŕtvolu. 

Skôr, než sa z prvotného šoku spamätajú, čaká ich oveľa väčší otras – všetci náhle nevysvetliteľne rapídne starnú, čo vidieť najmä na deťoch. Tam, kde pred chvíľou stáli dvaja drobci, sú teraz vydesení tínedžeri na prahu dospelosti. Všetkým na pláži je vzápätí jasné, že ak sa chcú dožiť večera, musia okamžite vypadnúť. Lenže to to sa akosi nedá.

Indický režisér M. Night Shyamalan zarezonoval vo svete filmu v roku 1999, keď mal premiéru jeho film Šiesty zmysel, z ktorého sa okamžite stal fenomén. Režisérovi sa podarilo priviesť z druhej strany na náš breh Brucea Willisa a to nielen v scenári, ale v podstate aj v kariére svalovca, ktorý dovtedy prevažne zachraňoval ľudí pred teroristami. Shyamalan sa stal symbolom kvality a na jeho ďalší film sa čakalo s veľkými nádejami. Prišiel Vyvolený a za ním Znamenia. Oba filmy spájajú skvelé herecké obsadenie, dobrý nápad a vcelku vypointovaný scenár, hoci v prípade Znamení sa už objavili pochybnosti, či Shyamalan vôbec tušil, ako chce film ukončiť.

Pri ďalších filmoch už bolo celkom zrejmé, že to nevie. Osada, Žena vo vode, Po zániku Zeme, Rozpoltený a následne na všetky predošlé Shyamalanove filmy (ne)priamo nadväzujúci Sklenený. V hlave indického režiséra akoby sa rodili postavy, ktorým potrebuje vdýchnuť život na veľkom plátne a to i napriek tomu, že netuší, čo s nimi chce robiť. Po 22 rokoch od premiéry Šiesteho zmyslu (takmer presne, pretože film mal v Amerike premiéru na začiatku augusta 1999) prichádza M. Night Shyamalan s novinkou Čas (Old). Už len ten divoký preklad názvu bol prvým dôvodom, prečo som do kinosály usadal s neistotou. Zrejme ďalšie dve stratené hodiny, rozmýšľal som.

Ibaže indický režisér je tento raz k divákovi mimoriadne ústretový. Samozrejme, rozohrať príbeh na exotickej pláži (ale medzi nami, zažil som aj krajšie) je v tomto čase veľkým lákadlom pre diváka, pretože aj aspoň vidieť sa ráta. A potom je tu tá myšlienka. Prídete relatívne plní energie a síl a odrazu sa energie minie, objavia sa prvé vrásky a tie deti, ktoré ste na pláž pomaly tlačili v kočíku sa sťažujú na to, že ich režú plavky. Ráno mali šesť, popoludní šestnásť a ľahkou matematikou sa dá rýchlo vypočítať, čo bude večer…

A do tohto prostredia, z ktorého v podstate niet úniku, prichádza plejáda mimoriadne rozdielnych ľudí, ktorých zrejme niečo spája, z nejakého dôvodu tam sú. Ideálne prostredie na rozohratie charakterov a príbehov jednotlivých hrdinov, ktoré by možno vydali i na tri filmy. Tento raz sa to podarilo veľmi presvedčivo a zrozumiteľne uhrať na dve hodiny.

Shyamalan má jasný zámer, od začiatku presne vytýčený smer, vopred precízne určenú koncepciu a tento raz dokonca vie, ako chce film ukončiť. Preto je záver filmu doslova šokujúci, pretože z filmov tohto režiséra sa neodchádza s tým, že divák vie, prečo sa veci diali. Tu áno. A to je hádam najväčšie prekvapenie. Možno niekto bude reptať nad pár fyzikálnymi postupmi, ale myslím, že väčšina divákov si to v tom strhujúcom príbehu ani nevšimne, alebo nad nimi mávne rukou.

Distribútor film označuje ako horor/thriller. Pravda je polovičná. Horor to v žiadnom prípade nie je. Jedna mŕtvola vyplavená morom, rovná sa jedno mrazenie po tele. Žiadne násilné strašenie. Žiadne hudobné efekty, ktoré desia. Skôr dve hodiny dôvodov na zamyslenie sa. Čas je skôr mysteriózny thriller. Aj samotný filmový plagát klame, vzhľadom na obsah filmu je príliš komerčný, zrejme aby dokázal film predať divákovi, ale o podstate vypovedá veľmi prvoplánovo. Za to už však distribútor nemôže, ten ho prevzal z originálu.

Čas dáva divákovi všetko. Skvelé herecké výkony, výborne a zrozumiteľne napísaný scenár, dávku napätia a hlavne mnoho, naozaj mnoho dôvodov na premýšľanie. Na konci sa každý sám presvedčí, či to pochopil správne. Osobne ma Čas bavil najviac zo všetkého toho, s čím Shyamalan prišiel po Šiestom zmysle. A hoci je smrť primárnou témou príbehu a hoci kiná zaplavila hororová produkcia v čase, kedy by aspoň v kine mohlo byť veselšie, Čas neprehliadnuteľne pretŕča ponad všetko, čo sa v kinách v poslednom čase objavilo. Shyamalanovo veľké prekvapenie.

Pavol Božík
90%

Réžia: M. Night Shyamalan
Hrajú: Thomasin McKenzie, Gael García Bernal, Vicky Krieps, Rufus Sewell

Premiéra: 22. júl 2021
Distribuuje: CinemArt Slovensko
Žáner: Mysteriózny thriller
Verzia: 2D
Čas projekcie: 121 minút