Matej Lužina: Čo sa udeje v backstage, to ostane v backstage

Jednou zo zložiek koncertov hviezd je i svetelná šou. O tú sa starajú osvetľovači. Fotografia je z aktuálneho koncertného turné Loom, americkej megaskupiny Imagine Dragons. Respondent nášho rozhovoru, Matej Lužina, osvetľoval aj ich koncert. (Zdroj foto: FB Imagine Dragons)

Matej Lužina je mladý muž, bez ktorého by mnohí speváci nemohli vystúpiť na pódium. Teda, samozrejme mohli, ale nebolo by ich vidieť. Matej svieti koncerty najväčších hviezd po celom svete. Narodil sa v Banskej Štiavnici, ale už 20 rokov žije v Česku, aktuálne v Brne, kde ako živnostník spolupracuje s viacerými firmami. Jeho mamina, výborná spisovateľka Soňa Bulbeck, mi občas s hrdosťou šepne: Maťko dnes svieti Imagine Dragons, alebo nejakého iného interpreta. Napadlo vás niekedy na preplnenom štadióne, kto stojí za tým, že speváka tak dobre počuť, že sa vám v danom momente zosypú na hlavu konfety, zo scény chrlí oheň a kto je za tým, že scénu osvetľuje raz dúha, druhý raz čisté biele svetlo? Ja sa nad tým zamýšľam vždy. Preto som s nadšením využil príležitosť porozprávať sa s človekom, ktorý o tom vie viac, ako ktokoľvek iný. Ak chcete vedieť, či je svietenie koncertov rozprávkové povolanie, plné stretnutí a kontaktov s najväčšími hviezdami, čítajte. A možno sa odteraz budete pod pódiom na svoj idol pozerať celkom inak. Ak teda na neho osvetľovač zasvieti…

Maťo, niektoré veci mi asi budeš musieť vysvetliť ako štvorročnému decku, tak sa vopred ospravedlňujem, ak mi nebude jasné niečo, čo je pre teba prirodzené. Keď mi tvoja mamina rozpráva o tvojich cestách, hovorí Maťko ide svietiť… Si teda osvetľovač, alebo to je v dnešnej dobe už niečo celkom iné?
Áno, som osvetľovač. V našich končinách máme na to iba toto jedno slovo. V zahraničí je to pekne pomenované podľa toho, čo kto robí. Takže označenia ako light dizajnér, light programátor sú úplne normálne. U nás si osvetľovač.

Len pre vysvetlenie, osobne som zažil v dobe minulej aj koncerty v kultúrnych domoch malých miest, kde na speváka doslova svietilo z balkóna bodové biele svetlo a to bolo v podstate takmer všetko. Tiež som však videl súčasné monštruózne šou Madonny, Robbieho Williamsa, či Imagine Dragons, kde je svetlo rovnako dôležité, ako samotný interpret. Preto mi príde označenie osvetľovač príliš obyčajné…
Označenie je u nás síce iba jedno, ale byť osvetľovačom rozhodne nie je obyčajná vec (úsmev).

Takže ak trochu uvoľníme uzdu fantázii, môžeme povedať, že bez teba by speváka síce bolo počuť, ale nebolo by ho vidieť?
Je to presne tak (úsmev). Ak by spevák spieval v noci, a nebol by som tam ja, alebo iný osvetľovač, bolo by ho počuť, ale nikto by ho nevidel.

Možno si spomínaš, ako pred pár rokmi mala vystúpiť v Bratislave Nicki Minaj. Bolo okolo toho veľké haló, pretože jej absolútne neschopný tour manažér naplánoval trasu tak, že koncerty boli pomaly každý deň, scéna iba jedna a presúvať sa bolo treba stovky kilometrov. Koncert v Bratislave sa vtedy neuskutočnil a raperka to o polnoci, pred naplnenou halou hodila na technické problémy, konkrétne, že sa zapol zvuk a svetlá a spadla elektrina, preto nemôže vystúpiť. Je vôbec v dnešnej dobe normálne, vyhovárať sa na niečo také?
Kauzu som si musel trochu osviežiť, ale rozhodne vysvetlenie, že spadla elektrika a preto nemôže vystúpiť, bola čisto zámienka. Absolútne nie je normálne vyhovárať sa na niečo také, pretože takýto veľký koncert sa plánuje dlho, dlho dopredu. Organizátor má v dostatočnom predstihu všetky technické požiadavky, koľko elektriny a všetkého potrebujú. Podľa článkov, ktoré som čítal, to bol druhý koncert ich turné a ten ukázal, že to nezvládli tak, ako to mali naplánované, čo sa samozrejme môže stať. Smutné ale je, že sa tak trápne vyhovárali a nepristúpili k tomu čelom a nepokúsili sa urobiť ten koncert aspoň v nejakej menšej forme, keď už im to nešlo tak, ako to plánovali.
Na margo toho chcem ale povedať, že som presvedčený, že všetci technickí pracovníci robia maximum preto, aby koncert prebehol. Sú však veci medzi nebom a zemou, ktoré sa nedajú ovplyvniť. Vlani sme búrali hotový stage na koncert Robbieho Williamsa, pretože počasie nedovolilo, aby vystúpil. To je ale niečo, na čo nemáme žiaden vplyv. Technické veci sa dajú vždy riešiť. Mnohé kapely majú v zmluve klauzulu, že v prípade, že nebudú dodržané technické podmienky, majú právo nevystúpiť a napriek tomu zinkasovať honorár. To je však podľa mňa absolútne v poriadku. Všetky strany chcú, aby všetko prebehlo na sto percent. Samozrejme, stáva sa, že dôjde z nejakých dôvodov k odchýlkam a zažil som, že aj kapela dokázala ustúpiť, ak to primárne neohrozovalo kvalitu a bezpečnosť, pretože všetkým naozaj ide v prvom rade o to, aby sa koncert uskutočnil.

Na väčšinu koncertov sa snažím prísť v predstihu a stáť čo najbližšie pred pódiom. Asi dvakrát sa mi stalo, že som to nestihol a stál som v strede plochy na státie. Takže scéna, tisícový dav a v tom dave rozložený veľký stan s množstvom pultov, tlačidiel, posunovačov, tzv. šabieľ a monitorov. To je to miesto, kde stojíš aj ty s ostatnými zvukármi a technikmi?
To je presne to miesto kde sme my, zvukári, ľudia od videa, kamier, réžia. Počet ľudí na tom mieste závisí od veľkosti produkcie.

Matej Lužina (v strede), s mamou, spisovateľkou Soňou Bulbeck a bratom, stand up komikom JakubomSamozrejme, že na koncerty chodíme kvôli interpretom, ktorých máme radi, ale na každom koncerte si uvedomím, že vy ste v tom stane oveľa dôležitejší, pretože bez vás by šou nemohla prebehnúť. Je to tak?
Aj nám je jasné, že ľudia na koncerty chodia kvôli interpretom, ale je to presne tak, ako hovoríš. Bez nás by ich šou neprebehla. Ale to nie sme iba my, osvetľovači. Na takýchto veľkých šou pracujú desiatky, mnohokrát stovky ľudí, bez ktorých by koncert nebol. Bedňáci, elektrikári, zvukári, šoféri, manažéri, či kuchári a mnohí ďalší. Je to ohromné súkolie, ktoré pracuje na jednom a to, aby koncert prebehol v poriadku. Ale samozrejme, stane sa, že sa niečo zadrhne a úprimne, niekedy je to aj vidieť. Ale robíme všetko preto, aby ak sa aj niečo stane, si to bežný divák ani nevšimol.

Až doteraz som si ale myslel, že ak, napríklad ide Madonna na turné, tak neoddeliteľnou súčasťou jej tímu sú okrem kapely, vokalistov, tanečníkov a chlapíka, ktorý dohliada na to, aby jej nezlyhal playback i technici a osvetľovači. Z môjho pohľadu je predsa jednoduchšie, ak na pol roka ide na šnúru rovnaký osvetľovač, ktorý presne vie, kedy má aké svetlo spustiť. Napríklad súčasné koncerty Imagine Dragons sú i veľkou svetelnou a pyrotechnickou šou. Neviem si predstaviť, že do každého mesta príde svietiť iný osvetľovač. Ako to teda funguje?
Samozrejme, ak Madonna, alebo Imagine Dragons, ale nie iba takéto veľké hviezdy, vyrážajú na turné, tak si so sebou berú zvukára, osvetľovača a celý tím vlastných ľudí. Čím väčšia hviezda, tým viac ľudí a tým viac kamiónov. Všetko majú so sebou a je to vlastne taký pojazdný cirkus. Pre takéto svetové turné sú robené špeciálne pódiá a kulisy, a vtedy cestuje s nimi celý vlastný tím. Od pyrotechnika, až po človeka, ktorý dbá na to, aby sa správne nakladali kamióny. Naozaj to pripomína cirkus na kolesách, ktorý príde na jedno miesto, rozbalí to tam, po predstavení zbalí, naloží a ide ďalej. No a potom sa aj takéto hviezdy zastavia na nejakom festivale a to už je opäť o inom.

Stáva sa, že rovnakého interpreta svietiš na rôznych festivaloch. Tam si viem predstaviť, že organizátor si pozve a zaplatí firmu, ktorá svieti celý festival. Ako to však potom prebieha s konkrétnym interpretom? Dostanete scenár, technické parametre, čo kde, kedy a ako, alebo je všetko už naprogramované a vy dohliadate na to, aby nespadol systém?
A to už je ten prípad, o ktorom som začal. Ak takáto kapela príde na festival, kde hrá viac interpretov, tak vtedy si organizátor festivalu najme firmu, ktorá mu postaví pódium a ďalšiu firmu, ktorá mu to vybaví v rámci jeho predstáv a finančných možností svetlami, ledkami, špeciálnymi efektami, zvukom a všetkým ostatným. Následne príde deň festivalu a väčšinou to funguje tak, že v ten deň sa svetlá, ich rozmiestnenie a celý svetelný park pripravuje podľa požiadaviek hlavnej hviezdy dňa. Pripravuje sa to dlho dopredu, nie raz sú to veľké ťahanice. Od kapely prídu požiadavky v zmysle chceme toto a toto, z festivalu príde odpoveď, že môžete mať toto, od interpreta zas príde ďalšia požiadavka, až dôjde k zhode, ako to bude v daný deň vyzerať. Ostatné už záleží od kapely. Niektoré kapely si so sebou privezú nejaké doplnky, kulisy i svetlá, ktoré chcú mať zavesené, alebo uložené na pódiu. Ale sú tiež interpreti, ktorí chcú mať prázdnu strechu a všetko si privezú svoje. Tento rok budeme mať takúto situáciu s kapelou Green Day. A toto sú tie festivaly, čo chodím svietiť, ako hovorí moja mama. Tu práve my dohliadame na to, aby svetlá boli uložené tam, kde majú byť, fungovali správne, aby keď príde osvetľovač kapely, bolo všetko pripravené.

Matej Lužina, žiadaný osvetľovač i otec rodinyAko sa dá zabezpečiť, že koncert Imagine Dragons na festivale v Bratislave a v Rakúsku svietia dve rôzne firmy a napriek tomu všetko vybuchuje a svieti rovnako? Pri ich predposlednom turné som s nimi išiel šesť posledných koncertov šnúry a ako divákovi mi prišlo, že všetko šliape ako hodinky, vždy rovnako. A minimálne u Madonny to platí úplne, tam je zrejme presne načasovaná každá milisekunda.
Ako som už vysvetlil, je iné, keď kapela ide na turné so svojim tímom a iné je to na festivaloch, hoci výsledok je v podstate rovnaký. Pretože je jedno, či scéna vybuchuje v Bratislave, alebo v Moskve. Všetko záleží od človeka, ktorý tieto veci ovláda a nezáleží na tom, či je to osvetľovač, alebo pyrotechnik. V dnešnej dobe väčšina týchto veľkých šou ide na timecode, čo znamená, že niekto z kapely odštartuje časomieru danej piesne, ktorá následne cez kábel spustí program v osvetľovačskom pulte, prípadne v pulte, ktorý ovláda pyrotechniku, alebo špeciálne efekty, kde je už všetko naplánované presne na sekundu. To znamená, že v desiatej sekunde sa rozsvieti biele svetlo, v dvanástej sekunde vybuchnú konfety, v pätnástej sekunde sa rozžiari červené svetlo a tak ďalej a tak ďalej. Preto je to stále rovnaké, čím si kapela dokáže udržať istú latku kvality a tiež sa tým dá dosiahnuť, že koncert vyzerá efektne a najlepšie ako sa dá. Navyše, každý interpret zasiela pred vystúpením svoj rider, ktorý obsahuje všetko od toho, akú farbu majú mať lentilky v zákulisí, až po farbu konfiet. Ten tiež obsahuje technické nákresy rozmiestnenia a zapojenia svetiel, zvuku, led obrazoviek, pyrotechniky, špeciálnych efektov, všetko čo ťa napadne, aby všetko prebehlo podľa umelcových predstáv.

Bavíme sa tu o veciach, ktoré môžu zrejme vyvolať dojem, že si v neustálom kontakte s tými najväčšími hviezdami. Je to pravda, alebo s vami komunikujú výlučne organizátori a manažéri?
Nie je to tak. S tými najväčšími hviezdami sa človek väčšinou nestretne vôbec. Takéto kapely majú ešte špeciálne stagepassy, ktoré zaručujú, aby na danom mieste, v najbližšom kruhu okolo interpreta, bol naozaj iba ten, kto tam má byť a aby sa tam nepotulovali iní ľudia. Okolo najväčších hviezd je navyše mnoho ľudí, ktorí strážia ich bezpečnosť a pohodlie. Na druhej strane ale často svietim v brnianskom klube Fléda, kde síce nevystupujú tie najväčšie hviezdy, ale s tými v kontakte som. Tam väčšinou prídu umelci  bez osvetľovača, takže sa musíme dohodnúť, aké sú naše vzájomné predstavy, aby sme si to urobili pekné.

Dočkal si sa osobného uznania priamo od interpreta, na ktoré si zvlášť pyšný?
(odpovie bez zaváhania) Kid Koala, určite! (Kid Koala je kanadský scratch DJ, ale tiež hudobný producent a skladateľ filmovej hudby, pozn. autora)

Pri takejto práci sa zrejme častokrát dostaneš i k informáciám, alebo prežiješ veci, ktoré by nepochybne rozveselili i bulvárnych novinárov. Zažívate niečo také?
Určite máme prístup k informáciám, ktoré by potešili bulvár, ale to je ako vo Vegas. Čo sa udeje v backstage, to ostane v backstage.

Viem, že nesvietiš iba jednotlivé podujatia, ale chodíš tiež na turné. Vlani si cestoval dva týždne s Andreom Bocellim. Z pohľadu diváka / poslucháča ide o lukratívne zamestnanie, ku ktorému okrem platu patria bonusy ako cestovanie, ubytovanie, jedlo zadarmo a ešte aj spoločnosť veľkých hviezd. To je však zrejme veľmi rozprávková predstava, či?
To je naozaj veľmi rozprávková predstava (smiech). Faktom je, že hoci všetko vyzerá veľkolepo, tak sa všetci snažia plánovať veci čo najúspornejšie, respektíve zmysluplne a úsporne ekonomicky i časovo. Takže áno, cestujem, ale vo väčšine prípadov vidím akurát štadión a benzín pumpu za mestom. Ale aby som bol spravodlivý, tak občas býva takzvaný day off, kedy je možnosť vidieť aj niečo iné, ale to je tak raz za desať dní. No a jedlo a ubytovanie zadarmo je v tomto prípade samozrejmosť. Treba si uvedomiť, že my nie sme v práci osem hodín denne, ale sme k dispozícii 24 hodín denne. A najväčšia utópia v týchto predstavách je spoločnosť veľkých hviezd. Nie, veľké hviezdy necestujú s nami v autobusoch (úsmev).

Mimochodom, ak ideš na dlhšie turné s jedným interpretom, ako prebiehajú presuny. Hviezda lietadlom, vy autobusom, alebo nebodaj všetci v jednom buse?
Dá sa povedať, že je to tak ako si začal otázku. Personál sa presúva autobusmi, ale musím podotknúť, že aj niektoré hviezdy cestujú autobusmi. Treba však tiež upresniť, že nie je autobus, ako autobus (smiech). Máš bus, kde je 20 postelí a bus, v ktorom sú tri plnohodnotné izby s manželskými posteľami. V tom je ten rozdiel.

Sú interpreti bežní ľudia, alebo sa správajú bohémsky? Eventuálne, bývajú často prekvapení, čo na nich čaká v šatni? Traduje sa totiž, že o väčšine požiadaviek, ktoré má organizátor pred koncertom splniť, nemá interpret ani tušenie a väčšinou sú to hviezdne maniere manažérov…
Niektorí sa správajú bohémsky, niektorí nie. Zažil som malé hviezdičky, ktoré sa chovali akoby predali sto miliónov albumov a zažil som veľké hviezdy, ktoré boli veľmi pokorné a dalo sa s nimi príjemne porozprávať.
O tom, čo sa deje v šatniach spevákov neviem, pretože my nezdieľame šatne s umelcami, máme svoje vlastné. A či si manažéri zadávajú hviezdne požiadavky? Ja mám za to, že prvoradá manažérova starosť je, aby sa predalo čo najviac lístkov a nemá klásť nezmyselné požiadavky na organizátorov. Na druhej strane ale absolútne chápem, že človek si vekom a tomu pravdepodobne narastajúcou slávou zvykne na istý štandard, ktorý v tej šatni chce mať. Tiež si predstav, že spevák má aj 5 koncertov týždenne, častokrát na piatich rôznych miestach. Každý jeden na scéne vydá zo seba absolútne všetko, aby uspokojil tisícky divákov pod pódiom. Preto sa vôbec nečudujem, že chcú mať v šatniach pohodlie, aby pred odchodom na scénu mohli relaxovať, natiahnuť sa, mať svoj komfort. Pretože ono dve hodiny na scéne, vôbec nie sú pre umelca easy.

Ak počas koncertu zdieľaš priestor so zvukármi, určite mi povieš, koľko interpretov na týchto veľkých koncertoch spieva naozaj naživo? Šou, ktoré robí Madonna, či Kylie Minogue by tak čisto, ako to znie, pri toľkom pohybe, neodspievala ani speváčka z inej galaxie, takže je jasné, že častokrát prichádza na rad technika. Ako často?
Úprimne si myslím, že toto veľmi závisí od toho, či ide o skutočného umelca, alebo o umelo vyrobenú hviezdičku. Pravdupovediac, hoci naozaj stojím vedľa zvukárov, ja osobne nerozoznám, či umelec spieva naživo, alebo ide playback. A ani jeden zvukár to nepovie na rovinu, to je vec, ktorú starostlivo taja. Osobne som však presvedčený, že väčšina najväčších hviezd spieva naozaj naživo, pretože je to prestíž a keby to nerobili a iba by otvárali pusu, išli by sami proti sebe.

Interpreti častokrát hovoria, ako ich turné vyčerpá, unaví, mnohí hovoria až o nepríjemných psychických stavoch, ktoré potom prichádzajú. A všetci sa nevedia dočkať toho, ako sa vrátia domov, nech ich tam čaká ktokoľvek / čokoľvek. Ak ideš na niekoľkotýždňové turné s nejakou hviezdou, tešíš sa domov rovnako?
Tak ako sa na začiatku teším, že idem niekam do zahraničia, tak sa samozrejme po niekoľkých týždňoch teším na to, že sa vrátim domov k rodine. Dovolím si tvrdiť, že v tomto sme všetci rovnakí. Tak ako my, technická časť, tak aj samotní interpreti.

Pri predstave, že svietiš európske turné nejakej hviezdy, je reálne, že sa tvoja rodina zbalí a príde za tebou napríklad na štyri dni, priletia do Ríma, presúvajú sa s tebou na jednotlivé zastávky a domov letia z Paríža? Alebo si musíte vystačiť s komunikačnými prostriedkami súčasnosti?
Mám za sebou iba jedno veľké európske turné, takže som zatiaľ neriešil to, či za mnou príde, alebo nepríde rodina, neviem ti preto povedať, či by to bolo možné a ako by to fungovalo. Komunikačné prostriedky súčasnosti nám však fungujú perfektne a som za ne rád.

Hoci je situácia už oveľa lepšia, no napríklad s Čechmi stále neporovnateľná, na Slovensku neustále repceme, že k nám chodí hrať veľmi málo hviezd prvej ligy. Niekoľko lastovičiek ukázalo, že sú na Slovensku ľudia, ktorí vedia takéto koncerty organizovať, máme na ich uskutočnenie i relatívne vyhovujúce miesta. Ty sa pohybuješ v branži, tak prečo sa podľa teba veľké hviezdy Slovensku vyhýbajú a vystúpiť v Prahe nemajú problém?
Je absolútne jednoznačné, že na Slovensku sú ľudia, ktorí vedia organizovať veľké koncerty. V tom naozaj nie je problém. Ten je v tom, že sme pre interpreta a jeho manažment malá krajina, ktorá navyše susedí s troma veľkými hlavnými mestami, kde najväčšie hviezdy koncertujú pravidelne. Takže ak má kapela v itinerári Viedeň, Prahu a ešte aj Budapešť, už sa im príliš neoplatí prísť aj do Bratislavy. A to je ten dôvod, prečo na Slovensko nechodia najväčšie hviezdy, hoci ako hovoríš, situácia sa už v tomto výrazne zlepšila.

Podľa všetkého, ty viac svietiš v zahraničí, ako doma v Česku. Aký je dôvod? Ste pre domácich organizátorov príliš drahí?
Ale to vôbec nie je pravda (úsmev). V zahraničí vlastne vôbec nesvietim. Tam chodím ako technik, kde máme na starosti práve stage na najväčších festivaloch. Ale ak sa na takýchto akciách dostanem k svieteniu, tak je to možno prvá, maximálne druhá kapela za plného slnka, čo si človek moc neužije (úsmev). Takže doma v Česku si užijem oveľa viac. Tu už 14 rokov svietim v donedávna najväčšom brnianskom klube Fléda, kde som sa dostal vyslovene k tomu, že som svietil stovky, možno i tisícku koncertov. A to, že chodíme často do zahraničia nie je spôsobené tým, že by sme na domácich organizátorov boli drahí, ale naopak, pre zahraničných organizátorov sme lacnejší. Do zahraničia chodím s mnohými československými firmami.

Maťo, ako sa chlapec z Banskej Štiavnice dostane k tomu, že je zásadným pilierom koncertov najväčších hviezd? Splnený sen, náhoda, kombinácia oboch?
Zásadný pilier? Tak by som to určite nenazval. A nebol to ani splnený sen. Bola to skôr náhoda, že som sa k tejto branži dostal, začalo ma to baviť a ostal som v nej.

Traduje sa, že máme veľmi malé šance presadiť sa vo svete. Vo všetkých možných oblastiach, v šoubiznise obzvlášť. Máme veľmi veľa šikovných ľudí, i interpretov. Uznávam, že presadiť sa v zahraničí je pre striktne regionálneho umelca, českého či slovenského, veľmi ťažké a dariť sa to možno začne až súčasnej generácii. Ale i vaša firma je dôkazom, že keď sa veci robia dobre, tak sa to dá. Ako dlho trvá vybudovanie prestíže, ktorá zaručí, že osvetľujete koncerty najväčších hviezd po celom svete?
V dnešnej dobe vidieť, že ak je človek šikovný, dokáže sa presadiť aj vo svete. Najväčším handicapom našich umelcov zrejme je, že spievajú po česky a po slovensky a tým pádom sa nemôžu dostať do sveta, pretože im nikto nerozumie. A naopak tí, čo doma spievajú po anglicky, nemajú temer žiadne publikum, pretože im doma nikto nerozumie a nemajú tak šancu hrávať.
Väčšina z technických pracovníkov nie je zamestnancom žiadnej firmy. V podstate aj ja som živnostník. Takéto veľké firmy majú minimum stálych zamestnancov, pretože je to biznis, v ktorom nie je nič isté. Jednu sezónu máš práce nad hlavu a ďalšiu nič. Navyše, vo veľkej miere je to robota sezónna. Všetko je to, ako všade, o kontaktoch. Kto sa ti prvý ozve, pre toho ideš pracovať.

Existuje niekto, koho koncert by si naozaj rád svietil, alebo je to pre teba iba práca?
Existuje reálne práca snov? Určite sú ľudia, ktorí milujú to, čo robia, ale nechce sa mi veriť, že je niekde niekto na sto percent spokojný. Aj pre mňa je to v prvom rade práca. Samozrejme, sú koncerty, ktoré si naozaj užívam. Koncerty, kedy sa naše predstavy stretnú s predstavami interpreta a to sa potom robí veľmi dobre.

Maťo, nejaký tip, ako si dokonale užiť koncert?
Nikdy sa netlač dopredu! Najlepšie miesto pre dokonalý hudobný a svetelný zážitok je presne pred tým stanom zvukárov a osvetľovačov. Tam je zaručene najlepší zvuk a najlepší výhľad.

Pavol Božík
Foto: archív Mateja Lužinu / FB Imagine Dragons (ilustračné titulné foto)

Fotografie v texte:
Foto #1: Matej Lužina
Foto #2: Matej (v strede), s mamou, spisovateľkou Soňou Bulbeck a bratom, stand up komikom Jakubom
Foto #3: Matej Lužina, žiadaný osvetľovač i otec rodiny