Miriam Kaiser sa vracia po dvojročnej albumovej prestávke. Po albume Colour Sounds, ktorý predstavila v roku 2016, pridáva do svojej diskografie album Tanec strún. Novinka oficiálne vyšla 8. novembra 2018 v sprievode singla Studnička pod plánkou a s podporou uznávanej umelkyne Ivy Bittovej.
Miriam Kaiser pôsobí na slovenskej hudobnej scéne už osem rokov. Za ten čas stihla prejsť viacerými hudobnými etapami, ktoré ju umelecky veľmi presne vykresali a vyprofilovali. Svoj posledný albumový počin Colour Sounds vydala v roku 2016.
V závere roka 2018 prichádza s novým albumom Tanec strún, ktorý prináša neprehliadnuteľný umelecký posun a v porovnaní s predchádzajúcim projektom Colour Sounds komornejší a aj osobnejší album. Pri snahe o žánrovú charakteristiku Miriam svoje najnovšie dielo opisuje ako modernú klasickú hudbu a pesničkárstvo inšpirované ľudovou melodikou.
Na albume Tanec strún sa naplno rozvinula naša láska k sláčikovým nástrojom, k spevu a tiež túžba objavovať nové technológie pri komponovaní a živom hraní, či už loopovanie (vrstvenie) sláčikového tria, alebo používanie jemnej elektroniky, dopĺňa na margo svojej novej hudobnej techniky.
Stále je to farebná hudba plná obrazov, emócií a hlbokých myšlienok. Snažíme sa ale trochu uvoľniť od klasickej školy, ktorá nám na jednej strane dá veľa vzdelania, ale zároveň nás zväzuje výlučne pre klasickú interpretáciu. Chceme ukázať aj iné spôsoby využívania nástroja, hľadáme jeho nové možnosti. Určite sa dá povedať, že tento album je jemne experimentálny. Zároveň, si myslím, že prináša do mojej tvorby jasnejší, jednoliaty rukopis, jasnejšie hovorí, čo som – kto som, pokúša sa Miriam o akúsi bližšiu definíciu svojej novej tvorby.
Zatiaľ čo v minulosti Miriam nahrávala i koncertovala vo veľkej zostave v sprievode bicích, kláves, perkusií či harfy, nový projekt so sebou prináša aj zmenu zostavy, a síce jej minimalizáciu na sláčikové trio s elektronikou (Miriam Kaiser – husle, spev a looper, Milan Adamec – husle a elektronika, Júlia Veselá – violončelo) s možnosťou obohatenia o rytmickú zložku (Milan Korenica – perkusie).
Ako Miriam vysvetľuje, inšpiráciou špecifického konceptu albumu Tanec strún sa stala rozhlasová hra Podivný pútnik, ku ktorej napísala hudbu. Zobrala som hudobné motívy z tejto rozhlasovej hry a prepracovala som ich na ucelené skladby. Potom niektoré časti obohatil a dotvoril o elektroniku môj dlhoročný spolupracovník Milan Adamec, opisuje Miriam unikátny autorský proces a dodáva, že po textovej stránke ju inšpirovali básne poetky Nadi Mitanovej: Nadine texty korešpondujú s mojím cítením pre tento projekt. Je to taká hravá jemná poézia. Niektoré texty na album som dotvorila ja, takže sa dá povedať, že sme spoluautorkami textov na albume.
Skladby na albume na seba hudobne i myšlienkovo nadväzujú a spoločne vytvárajú unikátny koncept príbehu: Jednotlivé skladby spolu vytvárajú príbeh života ohraničeného príchodom a odchodom. Sú oslavou Toho, ktorý svojim stvoriteľským dychom odštartoval našu existenciu, jediného, živého Boha, objasňuje Miriam.
Album Tanec strún slávnostne uviedla do života uznávaná česká hudobníčka Iva Bittová, ktorá je pre Miriam Kaiser veľkou inšpiráciou a vzorom. Počujem tú túžbu, nádej, vernosť svojim ideám. Originálne a pôsobivé. Pripomína mi to tú nádhernú cestu hľadania a objavovania. Ďakujem. Iva, hovorí Iva Bittová na margo albumu Tanec strún.
Pieseň je prerozprávaným príbehom. Začína sa retrospektívne a zrelé jablká v studni sú vyvrcholením príbehu. Na začiatku je studnička nespokojná, že musí znášať trpkú plánku, ktorá ju zbytočne oberá o vodu. Plánka, o ktorej spievam, našla svoje jediné potešenie v tom, že si v jej korune urobili hniezdo vtáci. Záhradník počuje modlitbu vtákov a rozhodne sa zmeniť osud neplodného stromu. Každý deň k nej chodí a orezáva z jej koruny a čistí ju. Plánka si chvíľu myslí, že sa celý svet obrátil proti nej, že aj to jediné potešenie, ktoré v živote mala, jej záhradník berie, ale… keď je už plánka pripravená, záhradník do nej zaštepí novú jabloň, vzácny druh rubinoly. Nový štep sa ujme a jej telom začne prúdiť voňavá miazga… a na jeseň padajú do studne krásne červené a zrelé jablká. Studňa vtedy z plného hrdla začne kričať: Kto vyloví z mojej hĺbky zrelé jablká, kto uvidí, čo sa na dne červená?, vysvetľuje Miriam metaforický text skladby a zároveň dopĺňa, že jej predchádzajúci inštrumentálny singel Tanec strún je pokračovaním tohto príbehu.
Album obsahuje tiež bonusovú skladbu. Je ňou pieseň s názvom Umelec, ktorá je poslednou skladbou príbehu. Tvorí ju spev a klavír a je charakterovo odlišná od ostatných skladieb na albume a tiež popovejšia.