Betlehemské svetlo žiari výrazne, občas však bojuje s víchrom neporozumenia

Oscarový rodinný tandem JanZdeněk Svěrákovci prichádza s netrpezlivo očakávanou filmovou novinkou Betlehemské svetlo. Svěrákovsky špecifická (takmer) romantická komédia prináša všetko, čo si divák môže priať.

Otec a syn Svěrákovci dosiahli na českom filmovom poli to, o čom väčšina ostatných môže iba snívať. Za film Kolja dostali v roku 1997 Oscara a meno Svěrák sa začalo pozitívne skloňovať i vo svete. Ďalej sa vlastne ani ísť nedá. Iba získať ďalšie ocenenie. O mladom Svěrákovi sa hovorí ako o českom Spielbergovi, hlavne s ohľadom na úspechy jeho filmov. Je však také označenie, či zisk najvzácnejšej filmovej sošky výhodou, či skôr prekliatím?

Problém je v tom, že divák od Svěrákovcov už štvrťstoročie očakáva ďalšieho Kolju a ten neprichádza. Samozrejme, nie je to chyba rodinného tandemu. Ten sa posúva ďalej a na konte má napríklad i skvelú rozprávku. V súčasnosti sa divácka pozornosť sústreďuje na novinku Betlehemské svetlo. Nie, nový Kolja neprichádza ani tento raz, avšak divák v konečnom dôsledku ani tento raz neodíde z kina sklamaný.

Starnúcemu spisovateľovi Karolovi Šejnohovi už písanie nejde ako predtým. Nedokončené poviedky sa mu hromadia v hlave a ich postavy vyliezajú na denné svetlo a dožadujú sa, aby autor pokračoval v deji. Všetci niečo chcú. Fotograf Matej chce získať nedobytnú magistru z lekárne, pán Bohumil prosí, aby urobil zázrak, automechanik Bakalář by chcel byť liečiteľom. Do toho vstupuje z reálneho sveta Šejnohova manželka, ktorá si myslí, že už by mal písanie nechať a konečne sa venovať jej.

Betlehemské svetlo v prvom rade prináša skvelý príbeh. Scenár má možno miestami problém s látaním malých dierok, rovnako, ako hlavný hrdina filmu s dokončovaní svojich poviedok. Možno by ale stačilo iba podrobne poznať reálne poviedky Zdeňka Svěráka, ktoré boli inšpiráciou k scenáru, aby napríklad mne osobne neprišiel príbeh rodiny pána Bohumila trochu, povedzme, na silu.

To však nie je dôvod upisovať filmu nejaké pomyselné body. Navyše, to, čo miestami absentuje v scenári, dopĺňa Jan Svěrák prvotriednou filmovacou technikou, čím dal Betlehemskému svetlu naozaj svetový punc. Technicky je film jednoducho výnimočný. Takým ho robia i už tradične známe pohľady na pražské Nusle, ktoré vo Svěrakových filmoch dominujú, avšak nielenže Svěrák robí túto pražskú štvrť vďaka svojim filmom prominentnou, ale zároveň ukazuje, že pozerať sa na Tancujúci  dom, či na železničný most cez Vltavu sa dá bez omrzenia.

Betlehemské svetlo má byť v prvom rade komédiou. Miestami je to mimoriadne čierna komédia a musím uznať, že na tom filme sa naozaj zabaviť dá. Nie prvý raz v hlavných úlohách excelujú Zdeněk SvěrákDaniela Kolářová. Sú skvelí, iskrí to medzi nimi, vedia si elegantne nadhadzovať a ich scény sú vždy dovedené do bravúrneho konca. Nečudo, že sú označovaní za najlepšie filmové manželstvo.

Avšak Jan Svěrák si na obsadenie naozaj nemôže sťažovať. Cez mladú generáciu (Kotek, Ramba), cez súčasníkov (Javorský, Čvančarová), až po kulty (Vetchý, Táborský), Betlehemské svetlo je obsadené naozaj hviezdne. Film sa nesie v tradične Svěrákovskej ležérnej pohode, postupne odhaľuje všetky karty, baví a hlavne prekvapuje. Divák veľmi rýchlo pochopí, že ďalšieho Kolju sa síce nedočká, no z kina odchádza spokojný, s pocitom milo stráveného večera.

PS: Chcel by som v osemdesiatke vyzerať na šesťdesiat a byť v takej forme, ako Zdeněk Svěrák. Alebo aspoň, chcel by som sa tej osemdesiatky dožiť. 😊

Pavol Božík
70%

Réžia: Jan Svěrák
Hrajú: Zdeněk Svěrák, Daniela Kolářová, Tereza Ramba, Vojtěch Kotek, Jitka Čvančarová, Vladimír Javorský, Ondřej Vetchý, Miroslav Táborský, Jan Budař, Václav Kopta

Premiéra: 10. marec 2022
Distribuuje: Magic Box Slovakia
Žáner: Komédia
Verzia: 2D
Čas projekcie: 100 minút