Nie je asi vhodnejšie obdobie, kedy sa pozrieť na pár československých filmov, ako v období 30. výročia revolúcie, ktorá sa bytostne dotýka oboch našich krajín. Ono sú to samozrejme filmy české, ale slovenské zastúpenie je v nich nejakým spôsobom vždycky zrejmé. A určite (vo väčšine prípadov) stoja za pozornosť. Všetky ich na DVD nájdete v distribúcii spoločnosti Bontonfilm.
Jan Palach
Réžia: Robert Sedláček
O čom to je: Film pozoruje niekoľko posledných mesiacov života Jana Palacha. Sleduje ho na základe dostupných faktických prameňov. Jan Palach nikomu z blízkych o svojom rozhodnutí vopred nepovedal. Ani nenaznačil, že by bol niečoho takého schopný. Vo filme prechádza vzťahom so svoju priateľkou Helenkou, búrlivým študentským životom roku 1968, vzťahom s mamou, zažije študentské brigády v Kazachstane a Francúzsku, chodí do školy, pozoruje a mlčí. Rovnako, ako sa od jesene 1968 mení verejný život, ráz ulíc aj výrazy ľudí, mení sa aj Jan Palach. Nikto si však nič nevšíma ani jeho dievča, ani matka, ani jeho spolužiaci. Ešte v to ráno si Jan vzal od mamy desiatu, na internáte vtipkoval so spolužiakom a pred odchodom do mesta sa osprchoval. Všedné veci, všedného muža. Kamera po celý čas sleduje Janovu tvár a snaží sa zachytiť v nej okamžiky rozhodnutia.
Kukni na to! hodnotí: V tomto filme som síce nezaznamenal žiadnu slovenskú hereckú tvár, ale ide o tému, ktorá sa nás jednoznačne dotýka. V auguste 1968 začala okupácia Československa, našou krajinou v podstate začali manipulovať Rusi a Palach sa stal symbolom lepších zajtrajškov, ktorých sme sa (žiaľ, v naivnej nádeji, pretože výsledok je milióny svetelných rokov vzdialený tomu, za čo sme štrngali kľúčmi na námestiach) dočkali až o ďalších 40 rokov. Na rozdiel od trojdielneho filmu Angnieszky Holland, ktorá sa v sérii Horiaci ker pripravenej pre HBO zameriava hlavne na udalosti po Palachovom vzplanutí, Sedláčkov film diváka berie do obdobia pred tým, než tento študent zo seba urobil varovnú horiacu pochodeň. Čo ho k tomu viedlo, čo všetko dovtedy prežil, čo ho nasmerovalo k tak ohromujúcemu kroku? Práve na tieto otázky hľadá Sedláčkov film odpovede a v priebehu necelých dvoch hodín ich i seriózne nachádza. Jan Palach je filmom pre tých, ktorí sa zaujímajú o (nie tak dávnu) históriu nášho spoločného štátu a je zároveň varovným prstom budúcnosti. Sedláčkovi sa podarilo nakrútiť serióznu drámu, v ktorej staval na výpovediach, dobových informáciách, teda na faktoch. Nakrúcal bez prehnaného pátosu, tak, aby zaujal diváka každej vekovej kategórie. Herecky filmu dominuje Zuzana Bydžovská v úlohe Palachovej matky. Mnohí ju majú zafixovanú ako predstaviteľku komediálnych úloh, v poslednej dobe však často hrá tie dramatické a je v nich skvelá, a aj v Janovi Palachovi dokázala, že je to Pani herečka.
90%
Po čom muži túžia
Réžia: Rudolf Havlík
O čom to je: Charizmatický cynik Karel Král, trochu šovinista a sarkastický sympaťák, na ktorého ženy letia, je šéfredaktorom časopisu Playboy. Jedného dňa jeho nezáväzný spôsob života utŕži hneď niekoľko rán. Dostane výpoveď kvôli poklesu predajnosti časopisu, bývalá manželka a dcéra ho opäť naštvú, neznáma žena mu nabúra auto a na jeho miesto je dosadená krásna, mladá šéfredaktorka Leona. Karel vyrieši problémy po chlapsky – spoločne s najlepším kamarátom Čestmírom sa opije a v dobrodružnej noci si praje, aby sa stal ženou, pretože ženy to majú v živote omnoho jednoduchšie a on je za to kvôli nim na dne. Ráno Karel zistí, že sa následkom nočnej alkoholickej jazdy a zásahom veštkyne Zoltany stal ženou. Avšak len fyzicky. Karel sa ako Karla musí vyrovnať nielen s novým vzhľadom, ale hlavne sa naučiť fungovať v ženskom tele a zistiť, či to majú ženy naozaj jednoduchšie…
Kukni na to! hodnotí: Nápad možno nie príliš originálny (nápadne to pripomína film Po čom ženy túžia s Melom Gibsonom), ale Rudolfovi Havlíkovi sa vždy zábavnú tému podarilo veľmi dobre etablovať na domáce pomery a vyčarovať poldruhahodinovú vydarenú komédiu, ktorá má hlavu i pätu a navyše je naozaj zábavná, čo je v súčasnosti pri komédiách veľká vzácnosť (a nielen za riekou Moravou). Hereckému obsadeniu dominujú tri výrazné osobnosti – Jiří Langmajer, Anna Polívková a Táňa Pauhofová. Výborná Táňa je práve to slovenské želiezko v ohni, kvôli ktorému sa film dostal do tohto špecifického zoznamu. Netreba hádam zdôrazňovať, že jedna z najlepších slovenských herečiek súčasnosti je vo filme výborná. Rovnako skvelý je i Jiří Langmajer, ktorý si svoju úlohu zjavne užíva a dáva do nej všetko a veľmi presvedčivo. Kráľovnou filmu je však Anna Polívková, ktorá sa musela popasovať s úlohou muža premeneného na ženu, tvora, ktorý ma jedno ráno úplne iné návyky a musí ich razantne zmeniť kvôli nadchádzajúcim dňom. Lepšiu herečku ako Annu Polívkovú si v tejto úlohe neviem predstaviť. Polívková vie hrať, vie, čo hrá a hlavne je to komediálna herečka, takže toto jej sadlo excelentne. Presvedčivá a vtipná, taká je Polívková v tomto filme, čím mu zaručila dve najdôležitejšie devízy a v každom prípade sa hlavne vďaka nej môžeme baviť o českej komédii roka na DVD.
90%
Lovenie
Réžia: Karel Janák
O čom to je: Hľadá sa láska, zn.: rýchlo! je heslo romantickej komédie o tom, že lásky je niekedy málo a niekedy naopak až príliš veľa. Ako ale spoznať toho pravého? Eliška má svadbu, čaká na svoj veľký deň, ale vytúžené áno nakoniec nezaznie. Ženích totiž v rozhodujúcej chvíli vezme nohy na plecia a utečie priamo spred oltára. Zdrvená nevesta má našťastie kamarátku, ktorá presne vie, čo robiť. Jej recept je jasný, Eliška potrebuje novú známosť a predovšetkým prísun sexu. Ideálne v opačnom poradí. Ona sama si milostný život užíva plnými dúškami, a preto hneď Eliške založí profil na osvedčenej zoznamke. Začína odhodlaný a veľakrát zábavný lov na lásku. Eliška sa vrhá do randenia naslepo, aby medzi radom katastrofických schôdzok a sérií trapasov skúsila nájsť nový vzťah. Je to ako s povestnou ihlou v kope sena. Niekde tam jednoducho bude, len sa musí hľadať. Loviť. Láska však nie je jej jediný problém. Eliška sa tiež musí rýchlo presťahovať a jedinou možnosťou je bývanie spoločne s nevlastným bratom. Čudák, ktorý na streche chová včely a ktorý ju u seba doma za žiadnu cenu nechce.
Kukni na to! hodnotí: Nádejná letná komédia so sebou prináša mnoho zamračených momentov. A ešte Evu Evelyn Kramerovú, ako výrazného zástupcu Slovenska v tomto filme (úloha sa jej ušla po tom, čo už dohodnutá Petra Polnišová musela kvôli nešpecifikovaným problémom z projektu odstúpiť). Najväčším problémom Janákovho najnovšieho filmu je jeho prvoplánovosť. Zhruba od siedmej minúty divák presne vie, ako to skončí a tá zvyšná hodina a pol nie je lovenie, ale tak trochu morenie. Ester Geislerovú to celé zrejme nebavilo, pretože som mal z nej celý film dojem, že sa nudí. Evelyn síce vrchol svojej kariéry zažila, keď v chorvátskom nočnom lese naháňala kuny, aby nimi mohla zaplatiť za ubytovanie, no uznávam, že tento skeč jej vyniesol celkom solídnu umeleckú kariéru, vďaka ktorej to dotiahla až do českého filmu. A bola v ňom jednou z najlepších, hoci plochý scenár jej nedával príliš veľa priestoru na to, aby ukázala, čo naozaj dokáže. Našťastie, hovorila po slovensky, za čo si zaslúži drobnú štipku uznania. Žilková, Švandová, či Plesl majú vo filme tak málo priestoru, že napriek ich kvalitám, nemá divák čas si ich užiť. Mám pocit, že pri realizácii tohto filmu sa tak trochu varilo z vody. A takéto veci nezachráni ani Jakub Prachař, ktorý to dáva na plno a zjavne sa svojou špecifickou postavou IT-čkára večne sediaceho za počítačom naozaj baví. Našťastie sa základná línia príbehu točí hlavne okolo neho, takže to ťahá, ako sa dá, ale žiaľ, sám to do zdarného konca dotiahnuť nedokáže. Bohužiaľ, trochu sklamanie s množstvom chýb (dotykový telefón obsluhovaný v záhradníckych rukaviciach by zrejme nefungoval a vo včeľom úli nie sú iba samice).
50%
Pavol Božík