Predstavte si filmy horšie ako zlé. Filmy také strašné, že od nich nedokážete odtrhnúť zrak. Filmy také katastrofálne, že sa po ich vzhliadnutí cítite špinaví. Ani nie fyzicky, skôr tak nejak duševne. Filmy, ktoré diváka zoberú na horskú dráhu emócií, od zdesenia, znechutenia a trápnosti, cez zábavu, až po hanbu, že ich vôbec pozeral. Filmy, ktoré sú také neskutočne zlé, až sú vlastne dobré. Práve týmto filmom sa bude v stredu 2. júna venovať online prednáška filmového nadšenca a tvorcu videí Lukáša Jakeša.
Sú zlé filmy samostatným žánrom? Ak áno, kto je jeho zakladateľom?
Zlé filmy nie sú žáner, hoci ľudia, ktorí ich cielene sledujú, ich zvyčajne berú ako absurdné komédie. Za zakladateľa tohto fenoménu by sa určite dal označiť Ed Wood a jeho film Plan 9 From Outer Space, ktorý bol na prvom mieste v knihe Golden Turkey Awards.
Je výroba úmyselne zlých filmov lukratívna pre ich tvorcov?
Existuje štúdio menom Asylum, ktoré pravdepodobne tvorí tieto filmy naschvál a vyzerá to, že sa im to vypláca, pretože je stále aktívne, hoci veľa ich filmov si ľudia asi kupujú iba vďaka tomu, že si myslia, že ide o niečo iné (Transmorphers, Votrelec vs. Lovec a mnoho ďalších).
Ktoré zlé filmy sú vaše najobľúbenejšie a aká je ich pridaná hodnota?
Moje obľúbené zlé filmy sú Turecké Hviezdne vojny a The Room. V prípade The Room je tu úžasne zaujímavý príbeh jeho autora Tommyho Wiseau a neuveriteľné historky z natáčania, no a Turecké Hviezdne vojny sú niečo tak neuveriteľné, že človek ani po piatom vzhliadnutí presne nevie, čo sa vlastne vo filme deje. Oba tieto filmy sledujem predovšetkým preto, že sa pri nich človek naozaj od srdca zasmeje tej absurdite, ktorá sa na plátne deje, ale zároveň mám dojem, že to následne divákovi pomôže oceniť normálne filmy.
Kto rozhoduje o tom, či je film zlý?
Vox populi. Samozrejme názory na všetky druhy umenia sú subjektívne, ale pri filmoch tak zlých, ako sú Turecké Hviezdne vojny alebo The Room sa na tom, že sú zlé zhodujú úplne všetci.
Existuje hranica medzi neškodne zlým filmom a filmom tak nevhodným, že nikdy nemal byť natočený?
Nemyslím si, že by som niekedy v živote videl film o ktorom by som si trúfol tvrdiť, že by nemal nikdy vzniknúť kvôli tomu, že by bol zlý. Vlastne práve to odhodlanie, s ktorým tvorcovia išli za svojou víziou a vytvorili aspoň niečo, čo sa jej rámcovo podobá, sú veci vďaka ktorým sú zlé filmy mnohokrát inšpirujúce.
Na čo sa vo svojej prednáške zameriate?
V prednáške sa zameriam na dvoch najznámejších tvorcov zlých filmov (Eda Wooda a Tommyho Wiseau), najznámejšie zlé filmy (Plan 9 From Outer Space, The Room, Troll 2, Turecké Hviezdne vojny, Birdemic: Shock and Terror, Titanic 2) a fenomén sledovania zlých filmov (Festival otrlého diváka).
Lukáš Jakeš je filmový nadšenec, ktorý sa analýze filmov a rôznych iných príbehov venuje už osem rokov. Príbehy ho fascinujú od malička, preto v snahe byť pri nich čo najbližšie pracoval v kníhkupectve, kine či divadle. V súčasnosti ho jeho posadnutosť filmami živí vďaka YouTube, kde pod pseudonymom Medojed vedie úspešný kanál, zaoberajúci sa analýzou rôznych rozprávačských postupov, scenáristických techník či recenzií. Jeho najpopulárnejšia séria je Filmstalker, v ktorej ironicky kritizuje kvalitné filmy tak, že na ne aplikuje logiku reálneho sveta.