Autor knižnej predlohy Jussi Adler-Olsen v detektívke Zložka 64 dokonale kombinuje minulosť so súčasnosťou, pričom sa pohráva so skutočnými udalosťami, ktoré sa v tridsiatych až šesťdesiatych rokoch minulého storočia odohrávali v Dánsku a absolútne dokonale ich kombinuje s problémami súčasnosti. A výnimočne sa toto všetko podarilo zachovať aj v rovnomennom dvojhodinovom filmovom spracovaní, pričom Zložka 64 je štvrtým filmom zo série Prípady Oddelenia Q a je bezkonkurenčne najlepším z celej série.
Do rúk detektíva Carla Mørcka a jeho asistenta Assada z kriminálneho Oddelenia Q sa dostáva ďalší nevyriešený prípad súvisiaci s tromi mumifikovanými telami sediacimi okolo jedálenského stola. Pátranie po majiteľovi apartmánu, kde sa múmie našli ich privádza na opustený ostrov Sprogø, neslávne známe miesto, kde sa vykonávali podivné lekárske experimenty, zneužívanie a prevýchova necudných dievčat.
Je šokujúce, že Jussi Adler-Olsen vo svojom románe vychádza zo skutočných udalostí, ktoré sa v tridsiatych až šesťdesiatych rokoch minulého storočia odohrávali v Dánsku. Išlo o takzvané vyčistenie rasy od vadných, čo je priame označenie z tej doby. Šokujúce, že v tak kultivovanej severskej krajine sa niečo také dialo. Ale ešte šokujúcejšie je, aký príbeh odohrávajúci sa v súčasnosti, na to dokázal Jussi Adler-Olsen naviazať. Vôbec nie nereálny, vôbec nie nemožný, a keď sa nad tým zamyslím, stačí naozaj, aby sa rozhorel plamienok vlastnej jedinečnosti nejakého blázna, ktorý sa hrá na Boha a toto šialenstvo vôbec nemusí byť fikciou.
Nechcem sa príliš rýpať v samotnom obsahu a nadväznostiach, tí ktorí čítali knihu, alebo počúvali skvelú audioknihu z vydavateľstva OneHotBook už vedia, o čom to je. Novým divákom by som zrejme prezradil najšokujúcejšie podstaty príbehu a to naozaj nechcem. Pretože pod režijnou taktovkou Christoffera Boea vznikol jednoznačne najlepší film série Oddelenie Q. Faktom je od čias Ženy v klietke, sa tvorcovia postupne cez filmy Zabijáci a Odkaz vo fľaši prepracovali k veľmi vydareným severským detektívnym filmom, ktoré sa síce netvária tak exkluzívne, ako napríklad trilógia Milénium, ale sú oveľa viac prirodzenejšie.
A to Jussi Adler-Olsen vôbec nepíše jednoducho a filmy podľa jeho kníh sa netočia ľahko. Osobne som mal napríklad veľký problém stotožniť sa s filmovou Ženou v klietke, hoci knihu som doslova hltal. Myslím, že až pri Zložke 64, napriek tomu, že je to vôbec nie je jednoduchá téma, sa filmárom podaril doslova filmový zázrak. Napriek prelínaniu minulosti so súčasnosťou, je to veľmi pochopiteľné a ten zdvihnutý prst pred tým, než sa v obdobnom šialenstve môže rozhorieť jediná iskra, ktorá spôsobí spúšť, je v tom zreteľný a zrozumiteľný. Skvelá práca, výborne napísaný scenár, výborne nakrútené, výborne zahrané. Klobúk dole.
Zatiaľ, čo prvé tri filmy vyšli u nás samostatne, alebo v spoločnom boxe na DVD, na Zložku 64 zatiaľ nedošlo a zrejme sa tak už ani nestane. Pohodlne a oficiálne je však dostupná prostredníctvom českej služby Aerovod. Za zhruba 2,50€ si film vo výbornej kvalite, s českými titulkami a hlavne oficiálne možno pozrieť cez web, alebo za zhruba 4,50€ si ho možno kúpiť a trvalo stiahnuť do svojho počítača a sledovať neobmedzene. Z vlastných skúseností vieme, že služba funguje bezproblémovo a je finančne oveľa výhodnejšia, než kupovanie DVD, či iných nosičov. Navyše však Aerovod ponúka v prevažnej miere filmy, ktoré na našom trhu nie sú na DVD či iných nosičoch.
Pavol Božík
90%
Réžia: Christoffer Boe
Hrajú: Nikolaj Lie Kaas, Fares Fares, Søren Pilmark, Johanne Louise Schmidt, Fan Bornedal, Clara Rosager, Michael Brostrup, Nicolas Bro, Anders Hove, Elliott Crosset Hove, Vibeke Hastrup
Žáner: Detektívka
Pôvodný názov: Journal 64
Rok výroby: 2018 (Svetová premiéra: 4. október 2018)
Distribúcia: Aerovod (online)
Rok vydania: 2019
Formát: online
Celková dĺžka: 117 minút
Zvuk: dánsky
Titulky: české