Pre koho vplyv sa toto ešte nevyriešilo?

Ostrým nožom

Po takmer desiatke študentských filmov si Teodor Kuhn trúfol na svoj prvý celovečerný film Ostrým nožom, ktorý nielen režíroval, ale podieľal sa tiež na scenári. Veľmi odvážne si pre svoj debut vybral mimoriadne náročnú tému. Nechal sa inšpirovať udalosťou, ktorá je stále nevyriešená a aj po štrnástich rokoch máta slovenskú verejnosť.

Ľudovítovi zavraždili neonacisti jediného syna. Kvôli nefunkčnému súdnemu systému sú však tí istí páchatelia prepustení na slobodu a Ľudo sa všetkými silami snaží dosiahnuť ich opätovné zadržanie. Bojuje s apatickou políciou, oportunistickou sudkyňou, ale aj s faktom, že svojho syna dostatočne nepoznal a nebol mu oporou. 

Čím viac sa sám viní za jeho smrť, tým viac sa rozpadá jeho vzťah s manželkou Zuzanou a dcérou Jankou. A tým úpornejšie sa snaží sám zasahovať do vyšetrovania. Keď sa však dozvie, že za synovou smrťou nestál náhodný útok extrémistov, ale organizovaná zločinecká skupina, uvedomuje si, že stojí proti nepriateľovi nad svoje sily. Pokúsi sa tak zachrániť aspoň to, čo mu nakoniec ešte ostalo – vlastnú rodinu.

Inšpirácia vraždou Daniela Tupého je nespochybniteľná. Prípad, ktorý viac, ako štrnásť rokov ukazuje, v akom stave je slovenské súdnictvo, aký vplyv naň majú určité vplyvné skupiny, osoby, či dokonca mafia, ktorých moc nad spravodlivosťou je tak obrovská, že tí, ktorí by mali spravodlivosť konať, radšej strkajú hlavu do piesku. Príbehom samotným sa netreba moc zaoberať. Ten je jasný a bohužiaľ, štrnásť rokov sa presviedčame o tom, že nielenže sa nič nezmenilo, ale že situácia sa stále zhoršuje.

Zaujímavé je však hlavne Kuhnovo filmárske cítenie. Okrem toho, že celý film je ladený do akejsi chladnej oceľovej farby, čo vyvoláva v divákovi hodinu a pol žiadaný pocit bezmocnosti, veľké uznanie režisérovi patrí hlavne za samotné spracovanie a tiež herecký výber.

V prvom prípade veľmi kvitujem, že film trvá hodinu a pol, relatívne normálny čas na ukážku toho, ako veci fungujú a aká desivá situácia je. Chcel by som napísať, že na dynamickú ukážku, ale v tomto prípade to nie je možné. Vo filme je pár miest, ktoré spomaľujú spád. Prichádzajú väčšinou v momentoch, kedy sa divák potrebuje zamyslieť, prípadne spamätať, takže sa dajú kvitovať, ale osobne by som strihača využil ešte viac.

V prípade výberu hercov veľmi oceňujem, že sa režisér nehnal silou mocou po známych menách a už vôbec nie po tvárach, ktoré sa objavujú v každom slovenskom filme. Roman Luknár, nech pôsobí v civile akokoľvek mierumilovne a zábavne, úlohu otca zavraždeného syna prijal jednoznačne ako výzvu a exceluje v nej. A vlastne na ňom je postavený celý príbeh. On sa musí potácať medzi myšlienkami, čo by bolo keby, úvahami o tom, či je práve on zodpovedný za synovu smrť a medzi rozpadávajúcou sa rodinou. Autori sa zamerali na psychické rozpoloženie hlavného hrdinu, zároveň na jeho bezmocnosť a zúfalstvo a toto dokázal Luknár zahrať excelentne.

Dávid Hartl dostáva v úlohe zavraždeného mladíka, bohužiaľ (ale pochopiteľne), priestor iba v pár záberoch, v ktorých opäť dokazuje, že sa z neho stáva jeden z najvýraznejších hercov mladej generácie. Prekvapivým zjavom je Miroslav Krobot a okrem famózneho herectva i jeho fenomenálna slovenčina. Ďalší herci získali skôr šteky, v ktorých dokázali vyniknúť najmä Táňa Radeva, Jana Oľhová či Zuzana Šebová. Tá v úlohe pracovníčky ktorejsi štátnej inštitúcie dokonale vystihla to, ako znudené pracovníčky na takýchto úradoch fungujú. Po jej krátkom výstupe ma prešiel mráz a vrátili sa všetky spomienky na úradnícke vybavovačky.

Kuhnovi sa najviac vyčítal výber lokácií, kedy sa mnohé inštitúcie a miesta odohrávali na úplne iných miestach a inštitúciách. Neviem, jednak myslím, že išlo o šetrenie peniazmi, ale tiež o to, aby to dobre vyzeralo na obraze. Okrem divákov žijúcich v Bratislave zrejme iba málokto bude riešiť, čo je v skutočnosti čo. Toto bol najmenší problém.

Oveľa viac ma mrzí, že po záverečnej piesni Jany Kirschner som čakal, že ešte niečo príde, že ten film nemôže takto skončiť, na rozdiel napríklad od Únosu, na ktorého konci som mal doslova vyrazený dych, po filme Ostrým nožom vo mne ostalo prázdno, niečo mi chýbalo, čo vlastne nedokážem pomenovať. A možno to bol autorský zámer, možno to malo vyvolať ten pocit bezmocnosti, s ktorým sa v poslednej dobe pasujeme až príliš často.

Film Ostrým nožom vyšiel na DVD v distribúcii filmovej spoločnosti Bontonfilm. Príjemným prekvapením je celkom slušná dávka bonusového materiálu, ktorý je k filmu pribalený. Pre fanúšikov online sledovania, je film oficiálne k dispozícii vo vysokej kvalite na platforme Aerovod, kde si ho za rozumný poplatok môžete pozrieť priamo zo stránok, alebo za o niečo väčší poplatok trvalo stiahnuť.

Pavol Božík
75%

Réžia: Teodor Kuhn
Hrajú: Dávid Hartl, Roman Luknár, Miroslav Krobot, Marián Mitaš, Ela Lehotská, Jana Oľhová, Zuzana Šebová, Táňa Radeva

Žáner: Dráma
Pôvodný názov: Ostrým nožom
Rok výroby: 2019 (Svetová premiéra: 21. február 2019)
Distribúcia: Bontonfilm (DVD), Aerovod (online)
Rok vydania: 2019
Formát: DVD
Celková dĺžka: 89 minút
Zvuk: slovenský (5.1), slovenský audiokomentár pre nevidiacich
Titulky: slovenské pre nepočujúcich, anglické
Bonusy:
* Zo zákulisia filmu
* Trailer
* Teaser
* Videoklip: Jana Kirschner – Dunaj