Začnime tým, že netušíte, kto je Dominik Dán. V poriadku, taký človek na Slovensku asi neexistuje. Takže tušíte, kto je Dominik Dán, ale nikdy ste od neho nič nečítali (ani nepočuli – keďže jeho knihy vychádzajú úspešne aj ako audioknihy). A v tomto stave sa na vás spustí kampaň na film Červený kapitán. Kampaň tak intenzívna, že ju nemôžete prehliadnuť. Kampaň tak silná, že ten film chcete vidieť.
Pokiaľ ste nečítali knihu, ste v podstate vo výhode, ale tak trochu aj naopak. V tom prvom prípade nie je s čím porovnávať a následne potom ohŕňať nosom, že v knihe toho bolo oveľa viac, že toto bolo v knihe inak, alebo tamto v knihe bolo a vo filme nie je. Sadáte k filmu ako ku ktorémukoľvek inému, bez predsudkov.
V tom druhom prípade môžete mať po dvoch hodinách pocit, že ste sa trochu stratili a mocno uvažujete nad tým čo mal henten s tamtým a prečo tamten skončil tak, ako skončil. Režisér Michal Kollár si podľa môjho názoru vybral na sfilmovanie asi najmenej filmovú knihu Dominika Dána. A obdivujem ho za to, rovnako ako ho obdivujem za to, ako z toho vykorčuľoval. Pretože, bez zbytočného preháňania si dovolím tvrdiť, že Červený kapitán nepochybne patrí do prvej trojky najlepších porevolučných slovenských filmov a po technickej stránke je bezpochyby najlepším.
Ale poďme na to pekne poporiadku. Je rok 1992 a Československo sa rozpadá. Detektív Krauz z Oddelenia vrážd sa dostáva k prípadu umučeného kostolníka. Jeho smrť mala ostať tajomstvom, ale klinec zatlčený v jeho lebke núti Krauza pátrať aj napriek všetkým varovaniam. Pravdu o prepojení ŠtB a cirkvi svätej môže priniesť len muž prezývaný Červený kapitán. Stretnutie s týmto expertom na finálne výsluchy však málokto prežije.
Hádam ešte nikdy tak neplatilo príslovečné hoď kameňom, kto si bez viny, ako po vzhliadnutí tohto filmu. Príbeh je vynikajúci, ostatne ako väčšina Dánových detektívok, vychádzajúcich z reálií Nášho mesta. Je to však príbeh zložitý, ak nie rovno ťažký. Aby ste poskladali všetky puzzle dohromady, musíte sa sústrediť. Najväčšie zamiešanie prichádza v momente, keď sa na scéne objavuje Červený kapitán excelentne stvárnený Oldřichom Kaiserom. Usporiadať si v hlave, kde sa náhle vzal, aká je jeho úloha, prečo je momentálne v takej životnej etape, akej je a prečo ho jeho okolie chráni, je najväčším orieškom celého príbehu. To je ten obdiv voči Kollárovi, ako sa to jemu a jeho filmárskemu ansámblu podarilo.
V konečnom dôsledku ale Červený kapitán šliape výborne. Hoci osobne som bol poškvrnený počúvaním Dánových audiokníh a Krauza som si predstavoval inak, uznávam, že poľský herec Maciej Stuhr ho vystihol excelentne. Navyše je Stuhr prvotriedny herec a jeho herecký výkon je toho jasným dôkazom. Avšak v Červenom kapitánovi sa na herecké (uveriteľné) výkony dbalo v prvom rade. Kaiser, Geišberg, Kronerová, Fingel a samozrejme veľký maestro Ladislav Chudík, ktorého keď vidíte na obraze (asi trikrát), behajú vám zimomriavky po celom tele. Chudíková posledná herecká rola zvládnutá tak presvedčivo a dôstojne, ako si to v podaní starého hereckého barda môžeme priať. O skvelých hereckých výkonoch svedčí i práca Michala Suchánka v jeho hádam najdrsnejšej úlohe. Toho človeka má divák zafixovaného v prvom rade ako komika a len ťažko sa mu veria akékoľvek žánrové vybočenia. V tomto filme obstál ako hajzlík na výbornú.
Druhou devízou filmu je výber a hlavne dorábanie exteriérov. Nasimulovať Naše mesto roku Pána 1992 bolo podľa mňa drahšie, než honoráre zúčastnených hercov. Nepochybne to boli nie hodiny, ale mesiace tvrdej počítačovej práce, ktorá je však vo výsledku ohromujúca. O tom sa ťažko píše, to treba vidieť. Tie trikové zábery sú však neuveriteľne reálne a dovolím si tvrdiť, že aj Hollywood by závidel. A mimochodom, ak hlavná stanica v Našom meste naozaj vyzerala v roku 1992 tak, ako vo filme, pokojne takou mohla ostať. Vyzerala oveľa prívetivejšie, ako dnes.
Ak ste nestihli Červeného kapitána v kine, je už k dispozícii na DVD aj Blu ray. Odporúčam práve ten, kvôli obrazu, je výnimočný a veľmi dobre sa na to pozerá. Osobne som mal trochu problém so zvukom. Stereo formát bol príliš utlmený, 5.1 verzia zas príliš prehučaná. Celkový dojem z filmu to našťastie nepokazilo. Milovníci zákulisných informácií si nepochybne prídu na svoje v záplave bonusov, ktoré sú k filmu pribalené. Dozviete sa, ako vznikali prvé nápady, ako sa kreslilo, animovalo, ako vznikalo Naše mesto z roku 1992, nechýba film o filme, ale aj jedna časť z dobového Kollárovho seriálu Blava. Film môžete sledovať s niekoľkými audiokomentármi.
A môžete ho vychutnať hneď niekoľkokrát, pretože Červený kapitán nie je film na jedno pozretie. Tvorcom sa podarilo nakrútiť poctivý akčný slovenský film, aký u nás nemá obdobu a bojím sa, že dlho taký film ani nepríde. Vychutnajte si ho, je to ojedinelý zážitok.
Pavol Božík
80%
Réžia: Michal Kollár
Hrajú: Maciej Stuhr, Oldřich Kaiser, Marián Geišberg, Zuzana Kronerová, Michal Suchánek, Helena Krajčiová, Martin Finger, Ladislav Chudík
Vydavateľstvo: Magic Box
Rok vydania: 2016
Formát: Blu ray
Celková dĺžka: 115 minút
Jazykové verzie: česká / slovenská, česká, slovenský audiokomentár pre nevidiacich (2.0 / 5.1)
Titulky: české pre sluchovo postihnutých, slovenské pre sluchovo postihnutých, anglické
Bonusy: teaser (slovenský, český, anglický), trailer (slovenský, český, anglický), vystrihnuté scény, film o filme, rozbor trikov, ukážka TV seriálu Blava, animatik