V tom lese sa strácajú ľudia

Natrafiť v kine na slovenský film už nie je taká vzácnosť, ako napríklad pred pár rokmi. Slovenská kinematografia sa veselo rozrastá a faktom je, že ani natrafiť na dobrý slovenský film nie je nič ťažké. Slovenská kinematografia zároveň ponúka pár stabilných mien, ktoré sú (zväčša) zárukou príjemného filmového zážitku.

Peter Bebjak je ako režisér žiadaný nielen na Slovensku, ale i v susednom Česku a mimochodom jeho Marhuľový ostrov so Szidi Tobias v hlavnej úlohe považujem za jeden z najlepších slovenských porevolučných filmov vôbec. Žánrovo je jeho filmografia naozaj pestrá a Bebjak sa nebojí náročných tém, pričom vo väčšine prípadov je z toho naozaj silný zážitok.

Peter Bebjak je podpísaný i pod Trhlinou, jedným z najočakávanejších filmov vôbec, ktorý vznikol na základe knižnej predlohy úspešného rovnomenného príbehu Jozefa Kariku. Téma je to špecifická, dovolím si tvrdiť, že pre slovenského diváka či čitateľa až netradičná a na moje veľké prekvapenie mimoriadne obľúbená. Karikova kniha sa stretla s ohromným ohlasom čitateľov a film sa hneď po uvedení zaradil na vrchné miesta rôznych meraní návštevnosti.

Nezamestnaný absolvent Igor objaví záznamy výpovedí psychiatrického pacienta Waltera Fischera. Ten pred sedemdesiatimi rokmi záhadne zmizol v pohorí Tribeč, a keď sa po vyše dvoch mesiacoch rovnako záhadne objavil, mal na tele čudné popáleniny a zranenia. Bol dezorientovaný, nedokázal vysvetliť, čo sa mu stalo, už nikdy sa nespamätal.

Igor pátra ďalej a s údivom zisťuje, že Fischerov prípad nie je ojedinelý – zmienky o tajomnom miznutí ľudí v tomto pohorí siahajú hlboko do histórie. Hrôzostrašných prípadov pribúda. Igor s priateľkou Miou, konšpirátorom Andrejom a tvrdým skeptikom Dávidom preniká čoraz hlbšie a odhaľuje skutočnosti, ktoré sú oveľa desivejšie, než akákoľvek fantázia. Vyberú sa na výpravu priamo do tribečských lesov, kde zažijú čosi vymykajúce sa chápaniu. Spočiatku nevinné pátranie sa končí tragicky. Toto tajomstvo má totiž príšerne ostré zuby.

Asi je mojou psou povinnosťou ozrejmiť, že nie som fanúšikom Jozefa Kariku v zmysle, že som nikdy nečítal žiadnu jeho knihu. Úprimne ho však obdivujem za to, čo dokázal na malom a v podstate dosť preplnenom slovenskom spisovateľskom rybníku, teda uchytiť sa a hlavne sa ustabilizovať do takej miery, že jeho nové príbehy sú dlhodobo vopred očakávané s veľkým napätím a zároveň po nich hneď poškuľujú i filmoví tvorcovia.

Nemôžem preto ani porovnávať výsledok kniha verzus film a v tomto prípade môžem vychádzať iba s názorov a recenzií ľudí, ktorí jednak čítali knihu a zároveň videli film. Nie je to iba prípad Kariku, ale väčšiny takýchto filmových prepisov. Ľudia, ktorí čítali knihu ostali sklamaní. Ostalo vraj veľa nevypovedaného, veľa, čo by mohlo zachrániť celkový dojem z filmu.

Tí, čo videli iba film (a do tejto kategória patrím i ja), ostali zmätení. Stotožňujem sa s týmto názorom tak, ako už dlho s ničím. Vkladal som Trhlinu do prehrávača s napätím, nedočkavosťou a zrejme príliš veľkými očakávaniami. Filmové spracovanie úspešnej knihy, vynikajúci režisér a vskutku zaujímavá herecká zostava, ktorej podľa mňa dominuje vynikajúci Dávid Hartl, ktorý bol vo svojej podstate jediným, ktorému som vo filme uveril absolútne všetko.

Necelé dve hodiny trvajúci film je rozdelený na tri časti. Netuším, či to bolo tak i v kine, alebo tam bola iná verzia. V prípade DVD, ktoré vychádza v distribúcii spoločnosti Bontonfilm to tak je a vychádzam z toho, že Trhlinu plánovala uvádzať TV JOJ ako trojdielnu minisériu. Je na DVD práve táto verzia filmu Trhlina? Pretože iný dôvod na takto rozdelený film nenachádzam.

Úprimne sa priznám, že Trhlina mi v rámci filmového spracovania v mnohom pripomína Záhadu Blair Witch, film, ktorý je pre mnohých dnes už kultovým, pre mňa je však aj po rokoch stratou času. Trhlina stratou času síce nebola, ale priznám sa, že som od toho čakal viac. Najväčším problémom je deravý scenár, ktorý by potreboval zalátať pár dier, aby som (zrejme nie iba ja) pochopil, čo tým príbehom chceli autori povedať. Potom herecké výkony. Ani Tomáš Maštalír, ani Juraj Loj, ani Maria Bartalos ma nepresvedčili, že by v tom lese mali z niečoho strach. Bartalos na to nedostala priestor, Loj tým preplával a Maštalír ma dostal v momente, keď mal vidiny, aj keď ich podstatu som príliš nepochopil. Tam som mal pocit, že ho to ešte bavilo a dal zo seba všetko. Ďalej sa už lesom iba ponevieral. Skutočný dojem tak vo filme naozaj zanecháva iba Dávid Hartl, na ktorého výkon si spomínam i dnes, niekoľko týždňov po vzhliadnutí filmu.

Na druhej strane musím vyzdvihnúť Bebjakove vizuálne poňatie. Film je surový, nehrá sa na veľkofilm plný dokonalých efektov. Na vyjadrenie atmosféry necháva Bebjak všetko akoby bez úprav (hlavne v lese) a to dodáva filmu jasnú autentickosť. Najlepšie sú pohľady z výšky, za tie by si Bebjak zaslúžil cenu, keby nejaké v tejto kategórii u nás existovali.

Možno je to tým, že Karikove knihy nepoznám. Možno tým, že práve toto nie je môj najobľúbenejší žáner. A možno to spôsobili veľké očakávania, ale pre mňa osobne je Trhlina iba ďalším z rady slovenských filmov, ktoré sa objavili, na chvíľu oslnili a veľmi rýchlo sa stratia v tribečskom lese času. Film je na DVD doplnený iba fotogalériou, minimálne film o filme by určite padol vhod.

Pavol Božík
60%

Réžia: Peter Bebjak
Hrajú: Dávid Hartl, Mary Bartalos, Matej Marušín, Tomáš Maštalír, Juraj Loj, Emanuel Hason, Jaroslav Mottl, Michaela Majerníková, Jozef Karika

Žáner: Mysteriózny thriller
Pôvodný názov: Trhlina
Rok výroby: 2019 (Svetová premiéra: 24. január 2019)
Distribúcia: Bontonfilm
Rok vydania: 2019
Formát: DVD
Celková dĺžka: 111 minút
Zvuk: slovenský 5.1, slovenský 2.0, audiopopis pre nevidiacich
Titulky: slovenské titulky pre nepočujúcich
Bonusy:
* Fotogaléria