Tak fajn! Nemusím Evitu Urabníkovú. No, nemusím je príliš silné slovo. Viem, že tam niekde je, rešpektujem to, ale… nečítal som ani jednu z jej kníh, ignorujem bulvárne články o tom, komu čo dlží, nepočúvam jej rozhlasovú reláciu, v jej (mimochodom úspešnom) časopise som z nudy listoval u lekára, pretože tam nefungoval internet a nad všetkými kamarátkami, ktorým pri čítaní Evitiných kníh vlhlo (nielen) oko, som zakaždým iba mávol rukou.
Filmu Všetko alebo nič som sa vyhýbal už ani nie preto, že Evita, to mi bolo fuk, ale preto, že boom, ktorý do kín prilákal 330 tisíc slovenských divákov, pôsobil už skôr ako umelo vyvolaný mor a rád som zotrvával v skupine ľudí, ktorá sa nim nenakazila. No nakoniec som sa v jedno jesenné víkendové popoludnie týmto morom nechal nakaziť i ja a veľa vecí som pochopil.
Keď o filme niekde rozprávala Evita, úspešne to iba unikalo okolo mňa. Keď však o ňom rozprával producent Peter Núñez, rád som si to prečítal, pretože sa k tomu staval s nadhľadom, ako človek, ktorý do toho investoval mnoho času, energie a peňazí a nádeja sa, že sa mu to vráti. Fandil som mu každý týždeň, keď prichádzali správy o návštevnosti filmu v kinách, aj keď na druhej strane na mňa tie čísla pôsobili desivo.
Naozaj sa slovenský divák vyberie do kina iba na Evitu Danielle Steelovú Urbaníkovú? Na Sex v meste po slovensky? Na zamilovanú frašku s lacným scenárom, na ktorý sa zrejme za veľké peniaze dali nahovoriť veľké mená? Ospravedlňujem sa za všetky tieto myšlienky, ale došlo mi to až v to víkendové popoludnie.
Ten film nemá s Evitou vlastne nič spoločné. Okrem toho, že popracovala na scenári, ktorý vznikol na kostre jej prvej a najúspešnejšej knihy. Samozrejme, kampaň sa zviezla práve na jej mene a bolo by divné, keby to tak nebolo. Ten film však musí zaujať aj niečím iným ako Evitiným menom, ktorej úspech napokon zobudil zúrivosť v mnohých, ktorí dovtedy iba čakali na príležitosť, ako si do autorky a vydavateľky kopnúť. Ich smola, iba jej dopomohli k úspechu, keďže aj negatívna reklama je reklama.
Nič sa však už nezmení na fakte, že na Všetko alebo nič sa dá pozerať (za dodržania jednej podmienky). A tá vlastne nemá nič spoločné s obsahom filmu, ale s jeho zvukom. Slovenskú verziu filmu som musel po desiatich minútach prepnúť na českú, pretože sa to nedalo vydržať. Film sa zjavne točil v češtine, prípadne v jazyku účinkujúcich hercov a následne sa predabovával. Nič konzervovejšie, ako slovenský dabing filmu Všetko alebo nič som ešte nezažil. Ten slovenský zvuk akoby sa iba prilepil na obrazovú stopu a nič viac sa neurobilo. To potlačilo všetky okolité zvuky, čo zabilo celú projekciu a je neuveriteľne počuť, že je to nadabované. To už nie sú postsynchróny, to je surový a veľmi nevydarený dabing. Česká zvuková stopa je výborná, niektoré výrazy sú dokonca jadrnejšie (ako s obľubou hovorí Jan Kraus), čo dáva filmu oveľa dôveryhodnejší rozmer.
Knihu som nikdy nečítal a dovolím si tvrdiť, že je to tak lepšie. Kamarátky, tie, čo im vlhnú (nielen) oči si dosť sťažovali, že film bol horší, ako kniha (kedy to bolo inak?). Ja, čoby Evitin knižný panic si dovolím tvrdiť, že ten film je nadpriemerný. Natočiť dobrú komédiu, a zvlášť romantickú, ktorá by v konečnom dôsledku nemala dopadnúť ako katastrofa, je v dnešnej dobe umenie a režisérke Marte Ferencovej sa to podarilo.
Tá totiž dokázala vybičovať hercov k uveriteľným výkonom, kedy najväčším prekvapením je nespochybniteľne Ľubo Kostelný, ktorý dáva. Ale uveriť sa v tomto filme dá každému, čo je pri domácej produkcii naozaj vzácnosť. Klobúk dole. Táňa Pauhofová je výborná, Klára Issová jej bravúrne asistuje. Fakt, že poľskí herci Michał Żebrowski a Paweł Deląg sa v skutočnosti nemusia potvrdzuje i fakt, že sa na obraze vlastne ani nestretli. Hrajú však výborne. Jedného by ste zabili za jeho mačovstvo, druhému držíte palce.
Napodiv mi neprekážal ani scenár. Nič si nenahovárajme, ide o romantickú komédiu, takže ide o vzťahy očami ženských hrdiniek. Aby to 110 minút nenudilo, treba to okoreniť. Podarilo sa. Film prináša dokonca vtipné momenty. Komédia nie je môj žáner, ale tu som sa bavil a prekvapil som samého seba. V podstate mi v príbehu toho filmu nič neprekážalo a vlastne som sa nemal kedy nudiť.
Na DVD (prečo pri tak obrovskom úspechu v kinách nevyšiel aj Blu ray?) v distribúcii spoločnosti Magic Box je i pár pribalených bonusov v podobe oboch filmových piesní (jednu spieva Dara Rolins, druhú, s famóznym textom Gabriely Osvaldovej zas Ewa Farna) a pár vynechaných scén. V jednej z nich sa v úlohe pracovníčky recepcie hotela, ktorej úlohou je iba usmievať sa, sa objavuje samotná autorka knihy. To, že Evita túto svoju prvoplánovú účasť vo filmovom príbehu dokázala vystrihnúť a vzdať sa tak silného pomasírovania si vlastného ega, je ďalšou hviezdičkou k dobru tohto nečakane príjemného filmového prekvapenia.
Pavol Božík
70%
Réžia: Marta Ferencová
Hrajú: Táňa Pauhofová, Klára Issová, Michał Żebrowski, Paweł Deląg, Luboš Kostelný, Ondřej Sokol, Petra Hřebíčková, Zuzana Kronerová, Luděk Sobota, Jan Budař, Leoš Mareš
Žáner: Romantická komédia
Rok výroby: 2016
Distribúcia: Magic Box
Rok vydania: 2017
Formát: DVD
Celková dĺžka: 110 minút
Jazyková verzia: slovenská (DD 5.1 / DTS 5.1 / DD 2.0), česká (DD 5.1), slovenský audiokomentár
Titulky: slovenské a české pre sluchovo postihnutých, anglické
Bonusy: Dara Rolins – Všetko alebo nič (videoklip), Ewa Farna – Všechno nebo nic (videoklip), Vynechané scény