Jeden z najvýnimočnejších súčasných československých albumov vôbec! Jana Uriel Kratochvílová sa na vinylovej platni vracia hádam po vyše štyridsiatich rokoch a tá číslovka je pre tento projekt viac než symbolická. Jana Uriel Kratochvílová je v nepochopiteľnej (vo všetkých aspektoch toho slova) forme a vinyl Now & Then je toho jasným dôkazom.
Pôvodná tvorba Jany Kratochvílovej, tá z prelomu 70-tych a 80-tych rokov minulého storočia, ma až do revolúcie pomíňala, napriek tomu, že patrí medzi zlaté medzníky histórie československej populárnej hudby. Žiaľ, keď som ja začal vnímať muziku, speváčka už bola z republiky odídená (ozrejmím o chvíľu) a v tých časoch, ak bol niekto zakázaný, tak prosto neexistoval. Aj preto som sa v stínech kapradiny ukrýval až v 90-tych rokoch, kedy bol prístup k zakázanej hudbe bezproblémový.
Počas svojho novinárskeho života som mal jediný raz možnosť stretnúť sa s Janou Uriel Kratochvílovou osobne a bol to, nepochybne až transcendentný zážitok. Nespomínam si už na miesto, kde v Bratislave sme rozhovor robili, ale udialo sa tam niečo naozaj magické, v čo v danej chvíli speváčku prenieslo hádam cez niekoľko vesmírov. Po boku speváčky sa tam vtedy stretli jej asistentka Nebeská – ja, ako novinár, Božík a fotograf Vlado Anjel (verím, že si na to spomína, rovnako ako ja), pretože keď sa to v úvode rozhovoru speváčka dozvedela, ocitla sa, ako to sama nazvala, v nebi.
Pre mňa, ako novinára to znamenalo, že mi otvorila všetky svoje trináste komnaty, hovorila o kariére v socialistickom Československu, o vynútenej emigrácií, kedy jej papaláši povolili vystúpenie na festivale v Írsku a domov sa už nemohla vrátiť, taký z nej mali strach (čo by súčasná ministerka kultúry robila, keby mala takúto neobmedzenú moc, si pri jej obmedzenom zmýšľaní ani nechcem predstaviť), o predieraní sa vo svete, rodinných tragédiách, návrate po páde železnej opony… a vznikol z toho temer dvojhodinový rozhovor, ktorý v mnohých momentoch prebiehal neukočírovateľne divoko a ako pre novinára to bol pre mňa jeden z najväčších profesijných zážitkov.
Žiaľ, udialo sa to v dobe, kedy si síce noviny hovorili bulvár, ale väčšina ľudí udávajúcich v nich trend nerozumela podstate a hlavne boli priposraní sa niekoho nad sebou dožadovať uverejnenia niečoho. Bohužiaľ, rozhovor vznikol pre plátok, ktorý dnes už neexistuje a človek, ktorý mu vtedy šéfoval, a ktorý žiaľ existuje, si takmer odpľul sírou a povedal, že Kratochvílová nikoho nezaujíma a moja robota išla do koša. V dnešnej dobe, keď existujú týždenníky ako Téma, ktorým dominujú siahodlhé a zmysluplné rozhovory, by som na podobný rozhovor dostal osem strán a titulku k tomu.
Bratia Česi hovoria pozdě bycha honit, takže darmo jatriť tridsať rokov staré rany. O to viac sa teším, že sa ten pomyselný kolotoč opäť otočil a ja som dostal príležitosť prísť s Janou Kratochvílovou do kontaktu, hoci iba prostredníctvom hudby. Jana Kratochvílová vydala v Československu zhruba dve desiatky singlov a jeden jediný album. V kariére jednej speváčky príliš málo, v histórii hudby jednej malej krajiny v strede Európy neskutočne veľa. Ten album priniesol jeden z najzásadnejších hitov vôbec – V stínu kapradiny a niekoľko ďalších. Po viac ako 40 rokoch došlo k veľkolepej úcte Janinho jediného albumu, ktorý by si zaslúžil všetky pozitívne prívlastky, ktoré existujú a vydanie vinylu Now & Then iba dokazuje, akou neskutočnou umelkyňou Jana Kratochvílová je.
Vinylový dvojalbum prináša na jednej platni remastrovaný pôvodný album, ktorý vyšiel v Supraphone v roku 1980 a na druhej platni je záznam koncertu Jany Uriel Kratochvílovej s kapelou Illuminati, ktorý odohrala v kultovom pražskom klube Doupě pre Rádio Impuls. V jedinečných, doslova nepomenovateľných úpravách na ňom odprezentovala aj pesničky zo 40 rokov starej platne a ukázala tak, aká nadčasová tá platňa je, i to, ako Jana Kratochvílová na sebe celé tie roky pracovala, napriek všetkým polenám osudu, ktoré jej hádzali pod nohy zo všetkých strán.
Koncert samotný je odspievaný kongeniálne, výnimočný je však i zvukový záznam, ten má svetové parametre, rovnako tak remastering pôvodnej platne. Všetko znie z gramofónových platní svetovo a je to obrovský zážitok. Navyše je exkluzívny, priam až luxusný i obal. Uznávam, že dvojalbum má vyššiu cenu než zvyčajne dvojvinyly majú, ibaže je na ňom odvedená tak fantastická práca, že je to cena vlastne normálna a i tak predpokladám, že možno ani vypredaný celý náklad nevráti všetky náklady vynaložené na tak výnimočné dielo. Vyšlo v limitovanom, číslovanom náklade. Takto nejako si predstavujem nadčasové umenie.
Pavol Božík
100%