Muzikál Mamma Mia! predstavuje celosvetový divadelný fenomén a obrovský divácky úspech. Hral sa a hrá vo vyše štyridsiatich krajinách na všetkých kontinentoch a potešil už vyše 56 miliónov divákov na celom svete. Každý deň sa po celej zemeguli odohrá minimálne sedem predstavení – a to najmenej na troch kontinentoch.
Základ úspechu slovenskej verzie muzikálu Mamma Mia! nestojí ani tak na legendárnych hitoch skupiny ABBA, ale hlavne na ochote protagonistov urobiť si zo seba srandu. Pretože povedzme si úprimne, vyštudovaných muzikálových hercov na Slovensku príliš veľa nemáme. V tomto smere asi každého napadne Katarína Hasprová, tých viac zbehlejších ešte Zuzana Mauréry, ktorá sa však v muzikálových produkciách na Slovensku príliš neobjavuje, napriek tomu, že na javiskách v Brne, či vo Viedni exceluje.
V Divadle Nová scéna sa za posledné roky vytvoril stabilný tím účinkujúcich v muzikálových produkciách. Označeniu muzikálových hercov sa zámerne vyhýbam, keďže v prevažnej miere ide o spievajúcich hercov, ktorí do vienka dostali ešte aj pohybový talent a hlavne nadšenie z práce, ktorú môžu robiť. Pretože odspievať, odohrať a ešte aj odtancovať trojhodinové predstavenie je poriadna makačka.
Je celkom pochopiteľné, že ak sa na scéne a v každom muzikáli objavujú rovnaké mená – Partlová, Pocisková, Hasprová, Sklovská, Vyskočil, Plevčík, divák si k niektorým vytvorí obrovské puto a iných na scéne vidieť nemusí. To je celkom pochopiteľné. Ruskú ruletu však väčšinou dokáže rozlúsknuť až v momente, keď na stene divadla vidí zoznam účinkujúcich na daný večer.
Mamma Mia! je muzikál plný prekvapení aj po tejto stránke. Hasprová, Sklovská, Vyskočil síce patria k itineráru, ale pribudli k nim i mená, ktoré sa na doskách Novej scény neobjavujú tak často. A ak máte šťastie a vôbec sa vám podarí zohnať vstupenky a k tomu ešte máte i obsadenie snov, teda presne podľa vašich predstáv, z predstavenia nebudete odchádzať s hlavou smútku. Práve naopak, budete si to chcieť zopakovať.
Milostný príbeh je veľmi dobre známy divákom kín i domácich projekcií, keďže DVD s filmom s Meryl Streepovou v hlavnej úlohe je najpredávanejším titulom všetkých čias. Hity skupiny ABBA sú zárukou diváckeho záujmu a skvelé obsadenie je napokon terno. Katarína Hasprová v hlavnej úlohe (Donna) je ranou istoty. Dokonalý spevácky i herecký prejav, plus nonšalantná dávka pohybovej istoty.
Napriek jej profesionalite i výške, počas troch hodín na scéne nad ňu ešte o niečo pretŕča najväčšie prekvapenie večera, herečka Zuzana Vačková v úlohe Rosie, starnúcej, no stále bláznivej vokálnej speváčky, ktorá by cynizmus mohla rozdávať. A práve ostrý jazyk je doménou jej postavy, ktorej sa Vačková zhostila ako kráľovná, pričom okrem jej famóznych hereckých kreatúr maximálne prekvapuje jej spevácky výkon. Zuza, bola si bravúrna!
Treťou do partie (Tanja) bola Jana Hubinská, ktorá v úlohe duchom večne mladej kokety rovnako prekvapuje, zvlášť, keď ju niekto, ako ja, vníma skôr ako pesničkárku.
U chlapov je to trochu iné. Kombinácia Marcel Ochránek – Martin Kaprálik – Pavol Plevčík asi na prvý pohľad neprinesie očakávanie Pavarottiho výkonov, ale o to viac im divák za ich snahu drží palce. V ich prípadoch, kde už nejde tak celkom o spev, sa divák skôr sústreďuje na slovenský preklad muzikálových piesní, pričom Martinovi Sarvašovi sa podaril zrejme jeden z najlepších prekladov svetového muzikálu na Slovensku, aspoň z tých, ktoré som mal možnosť zažiť na vlastnej koži. A vzhľadom k tomu, že preklady bývajú v takýchto prípadoch najbolestnejším miestom podobných produkcií, treba uznať, že Sarvašova práca je v prípade úspechu slovenského naštudovania Mamma Mia! zásadnou.
Omladinu zastupujú Romana Dang Van (Sofia) a Patrik Vyskočil (Sky), obaja ostrieľaní harcovníci Novej scény a zvyšok company, ktorá na prvý pohľad patrí do úzadia, no v podstate svojim výkonom udržuje diváka v trojhodinovej bdelosti najviac (hoci si to málokto uvedomuje), ktorej nesporne dominujú Vladislav Plevčík a Lukáš Pišta.
No a pozor! Hrá sa so živým orchestrom a vokalistami, ktorí svojimi výkonmi (nielen) pomáhajú hercom, ktorí nie sú v speve študovaní a oboje je na svetovej úrovni. Excelentná práca. Len či im tam, v podpalubí (pod scénou), kde trávia tri hodiny, nie je príliš teplo. Pretože i vďaka ich výkonu, tam u nás hore, bolo poriadne horúco.
Mamma Mia! je v repertoári Divadla Nová scéna od novembra minulého roku a každé jedno predstavenie bolo doteraz vypredané. Standing ovation na konci predstavenia a tancujúce publikum počas troch posledných piesní sú iba bodkou dokazujúcou, že ak umelci dokážu nebrať sa príliš vážne a urobiť si zo seba srandu a navyše majú k tomu zmysluplný materiál, vznikne niečo, čoho výsledkom je vrenie pozitívnej energie na scéne i pod ňou.
Slovenskú verziu svetoznámeho muzikálu Mamma Mia! uvidia vo februári budúceho roku aj diváci na východnom Slovensku. Vstupenky na Mamma Mia! Turné 2019 sú už v predaji v sieti Ticketportal. Predstavenia sa uskutočnia v týchto termínoch a mestách:
20.02. 2019 Poprad
23.02. 2019 Bardejov
27.02. 2019 Prešov
02.03. 2019 Michalovce
Pavol Božík
90%