Padlý anjel urobil pred štvrťstoročím z Lucie Bílej kráľovnú

Ondřej Soukup, Lucie Bílá & Gabriela Osvaldová

Fakt, že Missariel aj po štvrťstoročí znie rovnako svetovo, ako v čase svojho vzniku, svedčí o nadčasovosti tejto nahrávky, ktorá je právom považovaná za jeden z najzásadnejších albumov českej populárnej hudby vôbec. Toto je tá pravá Lucie Bílá. Nie speváčka pre vojakov, nie matka národa, ale vlčica s tonou náramkov na rukách, krucifixom okolo krku… a hlasom bohyne.

Ten jej ostal, aj keď, ako píše sám producent Ondřej Soukup v booklete jubilejného vydania, už nikdy v živote nedala s hlasom to, čo na albume Missariel. Ak si však v súčasnosti hateri otierajú svoju anonymnú hubu o jej ukričaný spev, mali by si vypočuť jej orgazmické výkony práve z tohto albumu. To by sa im tá anonymná priepasť zrejme zavrela, alebo otvorila ešte do väčšieho užasnutého úškľabku.

Ak sa bavíme o najlepšom domácom albume, ktorý tu vznikol po revolúcii, tak je to nepochybne práve Missariel. Po tie predrevolučné by sme zrejme aj tak museli zájsť niekde do šesťdesiatych rokov minulého storočia a tú štvrťstoročnú dieru vyplnila práve v roku 1992 Lucie Bílá nahrávkou Missariel, ktorá na jar oslávila, čuduj sa svete, štvrťstoročie, v ktorom sa už nič obdobne veľkolepé nenarodilo.

Missariel bol vyvrcholením istého tvorivého obdobia fenomenálneho producenta a skladateľa Ondřeja Soukupa. Ten s Bílou spolupracoval už v polovici roku 1989. To bolo obdobie, keď sa zdalo, že krajčírka z Otvovic bude už navždy poznačená karmou neposlušných tenisiek a v podstate to vyzeralo tak, že jej hviezda práve prestáva svietiť. O dva roky neskôr chystá Soukup hudbu pre film Filipa Renča Requiem pre panenku. Jednu z filmových tém využije na regulárny song, ktorý naspieva práve Lucie Bílá.

Keď sa tá pesnička prvý raz objavila na obrazovke, predpokladám, že staršie televízory popraskali, a božský Kája dodnes spomína, ako na to zjavenie pozeral s otvorenou pusou. Nebol jediný. Lucie Bílá podala v tom čase heroický výkon, ktorý ju okamžite katapultoval medzi kráľovné domáceho popu s medzinárodným dosahom (ktorý žiaľ nikdy nevyužila). Singel s piesňou vydáva vtedy vydavateľstvo EMI Monitor, ktoré v kombinácii Lucie Bílá (spev) – Ondřej Soukup (hudba, produkcia) – Gabriela Osvaldová (texty) vidí obrovský potenciál (… a nemýli sa).

Ten sa v roku 1992 mení na album Missariel, ktorý je jednoducho odrazom doby, v ktorej si umelci mohli konečne užívať eufóriu svojho umeleckého sveta, rozumej, mohli si robiť čo chcú. A presne to je nosný pilier tejto nahrávky. Ondřej Soukup už počas nášho spoločného rozhovoru v tom čase spomínal (a spomína to i vo výročnom booklete), že Bílá proste prišla, povedal jej čo chce, postavila sa, odspievala to na prvú dobrú a išlo sa ďalej.

Jednak to svedčí o genialite tohto tandemu, ktorý spoločne vydal ešte niekoľko skvelých nahrávok, ale žiadna už nebola tak geniálne drzá, ako Missariel. Oproti pôvodnej verzii vychádza Missariel v jubilejnom vydaní po prvý raz s pôvodnou (filmovou) verziou skladby Requiem. Tá najskôr vyšla iba na singli a na albume sa objavil kostolný remix. Soukup v booklete prezrádza, že si ho na album presadil sám a takmer nasilu a že to nebolo správne pochopil až neskôr. Jubilejná edícia je tak dokonalá. Tá s kostolným remixom piesne sa stáva zberateľskou raritou. A s odstupom času navyše možno konštatovať, že piesne s takýmto názvom zväčša veštia koniec, v prípade Bílej však Requiem bolo raketovým štartom na výslnie, z ktorého nezišla dodnes, aj keď, dnes to už nie je tá pravá Lucie Bílá.

Jubilejné vydanie Missariel však prináša okrem desiatich pôvodných piesní i ďalšie CD plné hudobných skvostov, ktoré mapujú dobu pred štvrťstoročím, no na svetle sveta sa ukázali iba pár šťastlivcom.

Ondřej Soukup našiel jedenásť ďalších trackov, ktoré sa (nielen dobovo) spájajú s nahrávkou Missariel. Asi najväčším prekvapením je hneď úvodná pieseň Jedu dopředu, ktorá vznikla na zákazku pre firmu Ford. Iba táto autorská trojica si môže dovoliť napísať pieseň na zákazku, ktorá spĺňa všetky atribúty antireklamy. Je to úlet ako sviňa, ale aj po štvrťstoročí to znie geniálne. Spojenie vokálov Lucie Bílá – Jiří Korn je fenomenálne, čo sa na niekoľkých piesňach potvrdilo i na Kornovej nahrávke O5, ktorá vyšla zhruba v rovnakom čase, Bílá mu tam asistovala tuším v dvoch piesňach a ich spoločné Sex Ghost je dodnes neprekonateľným porevolučným duetom. I tento album by si nepochybne zaslúžil jubilejné vydanie.

Bonbonus-ový disk prináša ďalej piesne z filmu Nahota na prodej. Konkrétne pri piesni Bomber Soukup v booklete popisuje časť, kde Bílá spieva ako niečo medzi cirkulárkou a vraždeným tukanom. Najvýstižnejší opis, aký som kedy čítal.

Ďalej tu nájdeme niekoľko anglických verzií piesní z Missariel. Bílá sa nikdy netajila tým, že jej je angličtina príliš cudzia na to, aby v nej mohla komunikovať. Svoju jazykovú neznalosť v týchto verziách zakrýva svojim spevom, ktorý jej môžu závidieť všetci anglickí lingvisti na svete. A pozor, ako sa dozvedáme z bookletu, v niektorých pasážach spieva to, čo jej prišlo na jazyk a ako angličtina to iba znie.

Obrovským prekvapením je tiež pieseň Disco Dance, čo je vlastne verzia Taneční písně, v duete s Martinom Poštom, s ktorým sa v ďalších rokoch stretla Bílá pri niekoľkých ďalších duetách. Ani jeden už však nebol tak originálny. Okrem Poštu na albume možno zachytiť i hlasy Michaela Kocába, Dagmar Vaňkátovej, Filipa Renča, či samotného Ondřeja Soukupa, Ota Klempířa, či Michala Viktoříka a samozrejme Luciu Bílú v žánroch, o akých mohla obutá v neposlušných teniskách iba snívať.

Missariel znie aj po dvadsiatich piatich rokoch neuveriteľne nadčasovo. A druhé CD, mapujúce danú dobu je zlatým pokladom aj pre mňa, pre človeka, ktorý práve na tejto nahrávke pochopil, že aj doma sa dá robiť svetová muzika, pri ktorej mnohí otvárajú ústa. Nádherná doba, aspoň po tejto umeleckej stránke. Nádherný album, vďaka ktorému Lucie Bílá ani náhodou neostala padlým anjelom, ale doslova vstala z popola. A nech sa v súčasnosti k tej dobe stavia akokoľvek odmietavo, nikdy to nebola skutočnejšia Lucie Bílá.

Mimochodom, doba v spojení s Missariel priniesla ešte mnoho zaujímavého materiálu, či už na dnes nedostupných CD singloch, alebo v podobe výnimočnej videokazety, na ktorej bolo niekoľko dobových videoklipov, vrátane dvoch verzií toho k piesni Láska je láska (áno, i ten cenzurovaný, keďže v dobe slobody prišiel na tento klip reálny zákaz vysielania pred 22. hodinou). A mnoho dobových článkov by určite našlo uplatnenie v rozšírenom booklete. Možno, niekedy, napríklad pri tridsiatom výročí.

Pavol Božík
100%

Tracklist albumu Missariel (jubilejná edícia):
CD1
Perníková chaloupka, Missariel, Útěk, Maratón, Tango v opeře, Ukrajina, Taneční píseň, Requiem, Láska je láska (feat. Ilona Csáková, Pavla Forstová), Apatyka

CD2
Jedu dopředu (feat. Jiří Korn), Bomber, Whaw Whaw George Denis (feat. Oto Klempíř a Michal Viktořík), Angels, Disco Dance (feat. Martin Pošta), Victoria, LSD, Sebeláska (feat. Filip Renč), Black Pieces (feat. Michael Kocáb, Ondřej Soukup, Pražští pěvci), Gloria (feat. Dagmar Vaňkátová), Garden of Earthly Delights – Bells

Vydavateľstvo: Warner Music Czech Republic
Digitálny predaj: supraphonline.cz
Rok vydania: 2017
Celkový čas: 40 minút (CD1) / 42 minút (CD 2)
Počet piesní: 10 (CD1) / 11 (CD 2)