Pesničky Hanky Křížkovej majú príchuť exkluzívneho marcipánu i trpkého vína, je to luxusná kombinácia

Šansoniérka, herečka i muzikálová diva v jednom, Hanka Křížková, vydala na sklonku roka kompiláciu Nic nechci vrátit, ktorou sumarizuje tvorbu na svojich troch prvých radových albumoch (Blues – Jazz – Swing, ZpověďJak asi voní štěští – kompletnú diskografiu dopĺňa vianočná nahrávka Co se tak svítí v Betlémě a niekoľko singlov, ktoré ešte v osemdesiatych rokoch vydal Supraphon). Skladby, ktoré sama vybrala, dopĺňa o tri úplne nové piesne.

Hanku Křížkovú evidujem od osemdesiatych rokov, kedy jej hit Jablko lásky dominoval soundtracku ku kultovému filmu Bony a klid. Priznávam, že vtedy ma skôr zaujala pesnička, po interpretke som nepátral, v časoch jurskej epochy internetu to ani nebolo príliš možné. V tej dekáde speváčka získala i Bratislavskú lýru a niekoľko sezón úspešne hosťovala v programoch Petra Kotvalda, či Karla Černocha.

V polovici deväťdesiatych rokov sa objavuje v ďalšom kultovom projekte, muzikáli Dracula, kde hrá Ohnivú nymfu. Jej vystúpenie na pódiu je ohromujúce. Energia, spev, pohyby, čistá radosť. Je rovnako neprehliadnuteľná, ako hlavní predstavitelia, ktorí mali na muzikál pritiahnuť divákov. Následne ju Daniel Landa obsadzuje do úlohy rybárky Štěpánovky vo svojom, dnes opäť kultovom muzikáli Krysař, kde dostala oveľa väčší priestor a svojimi výkonmi ho využila na sto percent.

Nasledujú Mníšky, Pomáda, Monte Christo, Bedári a potom nastal čas na splnenie jedného zo snov. Mojich snov. Bolo presne 23. novembra 2006 a v pražskom divadle Hybernia malo premiéru posledné dielo veľkého Karla Svobodu, muzikál Golem. Hanka Křížková v ňom hrá ďalšiu z množstva krčmárok, ktoré jej tvorcovia ponúkajú najčastejšie a po boku Petra MukaJiřího Korna je na pódiu najviac zapamätateľná. Rozpačito prijaté dielo jej nijako nepokazilo premiérový večer a jej chytľavý smiech sa niesol celým foyer divadla. V záplave množstva pozvaných hostí ju síce nebolo vidieť, ale nájsť ju po smiechu bolo veľmi jednoduché. Tam sme sa stretli prvý raz.

Vtedy už mala na konte dva radové albumy a jeden vianočný špeciál. Takže okrem hrania v muzikáloch som ju vnímal najmä ako vynikajúcu speváčku, ktorá spieva šansón, pesničky pre náročného poslucháča – bohaté aranžmány, silné texty a prejav speváčky, ktorá má odžité a na rozdiel od iných veľmi dobre vie, o čom spieva. Bolo to famózne. Jej albumy boli balzamom na dušu. Rok po premiére Golema ešte vydala ďalší skvelý album Jak asi voní štestí a v podstate 15 rokov nevydala nič a ak ste ju nezachytili v divadle, tak smola. Keď sme pred rokmi robili spolu rozhovor priznala mi, že nové piesne má, dokonca by nimi vyplnila aj celý album, ale v jej žánri sa ťažko hľadá niekto, kto by investoval. Je smutné, že aj tak gigantický talent, potrebuje vydavateľov presviedčať peniazmi sponzora. Našťastie, vyšlo slnko a Radioservis (Český rozhlas) práve vydal kompiláciu 17 piesní Hanky Křížkovej z jej predošlých albumov a pridal i tri dych berúce novinky.

Kompiláciu Nic nechci vrátiť otvára nádherný šansón Loutka pro snoby, v origináli pesnička Seweryna KrajewskiehoAgnieszky Osieckej, Wariatka tańczy, z repertoáru poľskej speváčky Maryly Rodowicz. Český text napísal Rudolf Kubík, v podstate speváčkin dvorný textár a svojim spôsobom mág, ktorý dokáže excelentne prebásniť, alebo v češtine otextovať, naozaj náročné skladby. Spolupráca speváčky s týmto textárom funguje už dlhé roky a niet preto divu, že aj tri nové piesne na albume sú z jeho textárskeho pera (texty pre Hanku Křížkovú ale písali i Pavel Cmíral či Jiří Žák). Ale vráťme sa ešte na začiatok. Loutka pro snoby je presne ten tip piesne, ktorú poslucháč už dlhé roky pozná (presne pred 15 rokmi rovnako otvárala radový album Jak asi voní štěstí) a napriek tomu, keď začne speváčka spievať, začne ho požierať husina po celom tele a v podstate nepustí, až do samého konca, kedy sú emócie vybičované na maximum.

Následne berie speváčka poslucháča do svojho ženského sveta. Do sveta, v ktorom chce naplno milovať a rovnako tak byť milovaná, snívať svoje sny, spomínať na krásnu minulosť, byť šťastná. Nič však nie je menej skutočné, ako vysnívaný ideálny ženský svet, ktorý v podstate vôbec nie málo, kurvíme my, chlapi. Ohromné je, že speváčka sa vo svojich piesňach nesťažuje, nerepce, neplače, ale verí. Verí, že po prvej, či druhej nevydarenej láske, príde tretia, ktorá už bude dokonalá a ak nie, tak si život zariadi po svojom tak, aby sa na neho nemusela sťažovať a bola v ňom šťastná.

Ženský svet v piesňach Hanky Křížkovej ani náhodou nie je najšťastnejšie miesto na zemi, ale v každej z piesní svieti svetlo na konci tunela. Z pesničiek tejto veľkej speváčky cítiť nádej a vieru, že tie ťažké momenty života raz pominú a opäť príde šťastie a vyjde slnko. Vôbec to nie sú jednoduché piesne. Interpret, ktorý sa ich podujme spievať, musí mať čo to odžité a hlavne musí rozumieť tomu, čo spieva. Hanke Křížkovej sa dá ľahko uveriť úplne všetko. Je presvedčivá každou slabikou, ktorú zaspieva a každý tón, ktorý vyjde z jej úst, jednoducho mrazí. Veľmi dlho som nepočul tak náročný a pritom tak prirodzený a krásny album, plný nádeje.

Hanka Křížková na kompilácii Nic nechci vrátiť prináša aj tri nové piesne. Na prvé počutie je zrejmé, že im venovala rovnakú pozornosť, ako keby ich radila na klasický album, a nesprávala sa k nim, ako keby boli od macochy. Nádhernou ukážkou toho je skladba Barevný poutě. V podaní Hanky Křížkovej veľmi silný a emotívny zážitok. V origináli  ide o kultový poľský hit Kolorowe jarmarki, ktorý preslávila najmä poľská speváčka Maryla Rodowicz. Pôvodne však pieseň zložil a naspieval Janusz Laskowski, text napísal Ryszard Ulicki. V roku 1977 získali autori za pieseň cenu na prestížnom poľskom festivale v Opole. Maryla Rodowicz z piesne síce urobila kultový, avšak doslova kolovrátkový hit.

V prípade Hanky Křížkovej sa hudobné aranžmány prikláňajú k pôvodnej verzii piesne, čo je fantastické a hudobníci, ktorí pre Hanku pieseň nahrali sú božskí. Rovnako tak aj autor českého textu Rudolf Kubík, ktorý sa s absolútnym rešpektom držal pôvodného textu a nádherne a neuveriteľne prirodzene ho prebásnil do češtiny. Speváčka svojim prejavom iba dokazuje, aká excelentná je, ten text doslova prežíva, z jej precítenia poslucháčovi vyhŕknu slzy a v podstate iba potvrdila, že je strašná škoda, že sa o ňu nebijú boháči a vydavatelia, ktorí by jej každé dva roky zaplatili a vydali nový album, pretože u málokoho to má väčší zmysel, než u nej. A to sa v podstate stále bavíme iba o jednej z dvadsiatich piesni.

Takže silu tejto kompilácie si pokojne možno vynásobiť dvadsiatimi. Presne toľko piesní kompletne zapĺňa stopáž CD a ak si ešte môžem niečo priať smerom k vydavateľovi, tak hádam iba to, že komplet by sa nádherne zmestil na vinylový dvojalbum. Nielen preto, že v dnešnej dobe je to in, ale hlavne preto, že takáto muzika a takýto hlas si tento formát jednoducho zaslúžia. Navyše si myslím, že ak je pod masteringom kompilácie podpísaný taký mág, ako je Michal Pekárek, tak pre výrobu platne nie je potrebné viac, než zobrať to, čo vytvoril a dať to vyryť do vinylu.

Hoci je Nic nechci vrátiť kompilácia už známych piesní interpretky, vychádza s takým odstupom od radových albumov, že ani ako kompilácia nemusí byť vnímaná. Navyše, tie predošlé nahrávky Hanky Křížkovej sú už asi odviate časom, nedostupné a vzhľadom na (ne)existenciu pôvodných vydavateľov, sa zrejme v pôvodnej forme už nikdy neobjavia. Vďaka teda za tento album. Osobne, na takúto nahrávku som čakal nielen celý tento rok, ale hádam aj posledných 15 rokov. Klasické CD majú v ponuke aj slovenskí distribútori, digitálny formát je k dispozícii priamo na stránke vydavateľa.

Pavol Božík
100%

ZOZNAM SKLADIEB: (HANKA KŘÍŽKOVÁ: NIC NECHCI VRÁTIT / CD):
Loutka pro snoby
Aneta
Dvojníci hvězd
Ipanema
Jsi moje prokletí
Svůj ráj mám na zemi
Čert tě vem
Sedmnáct let a šestnáct dní
Nádraží
Zpověď
Johnny
P. S. I Love You
Harlekýn
Dva cizinci na pobřeží
Na tebe přísahám
Chci zpátky svůj smích
Až Bůh zavolá
Spíš a já ti říkám
Barevný poutě
Umírám láskou

Vydavateľstvo: Radioservis
Rok vydania: 2022
Celkový čas: 79:15
Počet piesní: 20