Keď sa v roku 1987 Petr Hapka a Michal Horáček autorsky kompletne podpísali pod album Potměšilý host šansoniérky Hany Hegerovej a o rok neskôr si do penziónu Svět pozvali hneď niekoľko priateľov, aby s nimi nahrali dnes už kultové skladby, ozrejmilo to dve veci. Autorská dvojica, ktorá sa dovtedy stretávala viac menej náhodne, sa stala tak samozrejmou ako Laurel & Hardy, Lolek & Bolek či Bohlen & Anders (neporovnávam neporovnateľnú kvalitu, samozrejme) a svojimi skladbami ukázali, že to s tou českou pop music, ktorá v tých časoch mimoriadne akčne parazitovala na zahraničných hitoch s častokrát smiešnymi textami, nie je také zlé.
Petr Hapka & Michal Horáček sa stali synonymom kvality a dokazovali to na každej jednej z vydaných kompilácií (s Hegerovej Potměsilým hostom a lyricalom Kudykam stihli spolu urobiť dohromady sedem nahrávok), ktoré pre audiofilov momentálne vychádzajú na vinylových platniach a je to aj po rokoch ohromujúci zážitok. Spolupráca tejto dvojice nebola obmedzená výlučne na spoločnú prácu, popri ktorej, samozrejme participovali na iných projektoch, alebo tak, ako v sedemdesiatych či osemdesiatych rokoch minulého storočia, tvorili i projekty vlastné.
Michala Horáčka som zaregistroval podstatne neskôr, ako Petra Hapku, ktorého filmová hudba mnou lomcovala už v prvej polovici osemdesiatych rokov. Texty Michala Horáčka registrujem zrejme najskôr z dlhohrajúcej platne Hany Zagorovej Živá voda, kde práve jeho text dal meno celej platni, prípadne pri piesňach na prvej sólovej platni Michala Penka, ale to sú všetko nahrávky z čias po Potměšilom hostovi. Až dodatočne, častokrát s obrovským prekvapením zisťujem, ktorých známych textov piesní je Michal Horáček vlastne autorom.
Najnovšia trojdisková kompilácia Michal Horáček & Hosté: Srdce jako kníže Rohan (50 mých nejmilejších písní) síce neprihliada na autorovu tvorbu spred čias Potměšilého hosta, ale tie najlepšie hrozienka vyberá práve z obdobia po vzniku tejto kultovej platne a teda následne zo zásadných spoluautorských čias s Petrom Hapkom, ale nielen to. Michal Horáček kompiláciu zostavoval sám a tak samozrejme neopomenul ani projekty, ktoré vznikli bez podpory Petra Hapku, v časoch, keď u Michala Horáčka vznikol pretlak materiálu, ktorý chcel vydať, alebo žiaľ, po čase, keď maestro Petr Hapka odišiel do umeleckého neba.
V tom prvom prípade sa opäť bavíme o kompilačných projektoch, konkrétne Tak to chodí, či Ohrožený druh, na ktorých spolupracovalo viacero interpretov, ale tiež o sólových projektoch pre Richarda Müllera, Františka Segrada, Lenku Novú, Naďu Válovú, či Luciu Šoralovú, i keď tej sa miesto v prestížnej päťdesiatke neušlo. A práve na krst albumu O lásce, cti a kuráži mám nezabudnuteľné spomienky, pretože práve tam som sa s Michalom Horáčkom prvý a zatiaľ posledný raz stretol zoči voči a mal som možnosť prehodiť s ním pár slov. Nikdy na to nezabudnem. Ten pocit rešpektu, ktorý som voči nemu mal a obdiv na jednej strane a jeho ľudskosť, ktorou ma odzbrojil po prvej vete mi iba dokázala, aká veľká osobnosť to je. A samozrejme nesmieme zabudnúť ani na projekt Český kalendář, ktorý na kompilácii reprezentuje aj po rokoch mrazivý duet excelentnej Katky Koščovej a Vojtu Dyka nazvaný Štědrý večer.
Na kompilácii Srdce jako kníže Rohan má poslucháč možnosť posúdiť, že to najzásadnejšie z textárskej tvorby Michala Horáčka, čo rezonovalo éteru, sa v podstate zhoduje aj s tým, čo má Michal Horáček zo svojej tvorby najradšej. Vzácna zhoda pri piesňach, z ktorých niektoré majú 35 rokov a stále znejú súčasne, nadčasovo, stále pri nich mrazí. V mnohých prípadoch navyše textár na kompiláciu zaradil verzie, ktoré prioritne poznáme v podaní úplne iných interpretov. A tak sa k poslucháčovi dostávajú konečne Hladiny (Kudykam) v podaní fenomenálneho Vojtu Dyka, či Denim Blue v podaní Anety Langerovej, pričom táto verzia bola i pre mňa nová a zimomriavky z nej mám ešte aj teraz, keď píšem tento článok. Žiaľ, v tejto kategórii mne osobne veľmi chýba verzia skladby Individualita, ktorú pred dvadsiatimi rokmi pre udeľovanie hudobných cien Anděl naspievala Lucie Bílá a myslím, že to bola posledná ukričaná pieseň jej oslnivej kariéry. Škoda, že sa stratila niekde v toku času, ako mi pán Horáček povedal s noblesou jemu vlastnou, keď som sa ju snažil od neho získať.
Srdce jako kníže Rohan je kompilácia, ktorej nie je čo vytknúť. Takmer tri a pol hodiny piesní, ktoré sa navždy stali klenotmi československej populárnej hudby a dovolím si tvrdiť, že ich nikto nikdy neprekoná. Piesne, na ktorých cover verzie si dnes trúfnu iba tí najlepší z najlepších. Toto je presne tá kompilácia, ktorú si viem predstaviť na piatich vinylových platniach, v nádhernom boxe, v limitovanom náklade, očíslované, podpísané a hlavne milované. Snáď niekedy, nádejam sa, aj keď som to vyslovil nahlas a Michal Horáček v jednom zo svojich mnohých textov (Nemůžeš usnout, spev: Petr Hapka) tvrdí, že skutočné priania sú len tie skryté.
Pavol Božík
100%
ZOZNAM SKLADIEB (MICHAL HORÁČEK & HOSTÉ – SRDCE JAKO KNÍŽE ROHAN):
Srdce jako kníže Rohan – R. Müller & I. Tásler
Jinde – H. Hegerová
Posvítím ti do tmy básní – O. Ruml
Nemůžeš usnout – P. Hapka
Přišlo mi to vhod – R. Krajčo & J. Lotta
Díkůvzdání – D. Landa
Sněžná sova – J. Kirschner
Cupitají – F. Segrado
Krev a šroubky – N. Válová
Rozeznávám – R. Müller
Poslední noc – L. Nová
Jen tys nic neslyšela – J. Spálený
Doktore souží mě starost – V. Nerušilová
S cizí ženou v cizím pokoji – M. Kocáb
Jak ten chlap se na mne dívá – L. Nová & N. Válová
Hladiny – V. Dyk
Dívám se dívám – P. Hapka & L. Bílá
Šaškové počmáraní – B. Polívka
Denim blue – A. Langerová
Havrani na sněhu – O. Ruml
Praha – F. Segrado
Nina Ricci – R. Müler
Babí léto – B. Basiková
Štědrý večer – K. Koščová & V. Dyk
Smích z vedlejšího pokoje – M. Kocáb
Individualita – P. Hapka
Kdo by se díval nazpátek – H. Hegerová
Králíček Azurit – D. Landa
Zabijte ji tiše – L. Nová
S poduškou Řípu pod hlavou – M. Kožená
První noc v novém bytě – J. Nohavica & J. Kirschner
Něco hezkého – F. Segrado
Baroko – R. Müller, Anna K., M. Čekovský, R. Opatovský, I. Tásler a ďalší
Na hotelu v Olomouci – S. Tobias
Bude mi lehká zem – P. Hapka & J. Kirschner
Staré rány – L. Nová
Když tudy vezli Gagarina – F. Segrado
V úzkých – N. Válová
Buřty, pivo, nenávist – P. Hapka
Ohrožený druh – V. Nerušilová
Kurt Vonnegut – R. Müler
Druhé slunce světa – V. Dyk & J. Kirschner
Pes jitrničku sežral – J. Svoboda, J. Spálený, F. Segrado
Tante cose da veder – K. Gott
Okna dokořán – L. Bílá
Kocour se schoulil na tvůj klín – P. Hapka
Kolotoč – H. Hegerová
Žijeme v nádherné době – O. Ruml, L. Nová, F. Segrado
Štěstí je krásná věc – R. Müller
Vydavateľstvo: Universal Music
Rok vydania: 2020
Celkový čas: 196 minút
Počet piesní: 50