Pred pätnástimi rokmi videl operný tenor svetového renomé Štefan Margita v Paríži prvýkrát operu anglického skladateľa, dirigenta a klaviristu, lorda Benjamina Brittena Billy Budd. A okamžite prepadol jej čaru a silnému príbehu, ktorý rozpráva.
Vedel som, že si v nej chcem raz zaspievať, až trochu zostarnem, a budem mať dostatok životných skúseností, aby som sa mohol ujať úlohy kapitána britskej vojnovej lode, ktorý sa volá Vere (Starý výr), hovorí rodák z Košíc a v Prahe cez tridsať rokov žijúci tenorista.
Keď som sa na sklonku roku 2016 dozvedel, že ju u nás prvýkrát uvedie pražské Národné divadlo a v réžii Daniela Špinara, s ktorým mám tie najlepšie skúsenosti z práce na inscenácii Janáčkovej opery Z mŕtveho domu, vedel som, že ma čaká nielen vysnívaná rola, ktorú akoby mi Benjamin Britten ušil na mieru, ale aj neskutočne veľa práce na tom, aby som ju patrične zvládol. Učiť som sa ju začal vlani vo februári s náležitým úsilím. Denne hodinu alebo dve. Nech som bol doma v Prahe, v Turíne, Paríži alebo na dovolenke v španielskej Malage.
Vedľa piesní Felixa Mendelssohna-Bartholdyho som sa navyše nikdy nemusel naučiť tak rozsiahlu rolu v angličtine, pretože operu Billy Budd, ktorá patrí k vrcholným hudobno-dramatickým dielam 20. storočia, budeme spievať v Prahe anglicky a s porozumením diela pomôžu tuzemským divákom české titulky. Proste kapitán Vere mi dal zabrať spevácky i herecky.
Opera Billy Budd totiž rozpráva pútavý príbeh, ktorý sa odohral na britskej vojnovej lodi nepremožiteľnej počas napoleonských vojen. V čase, keď nespravodlivosť na jedincoch v prospech celku bola denným chlebom. A kapitán Vere je nútený urobiť rozhodnutia, ktoré ho potom desia po celý zvyšok života a komplikuje mu aj pokojný odchod z tohto sveta. Mladý a naivný chlapec Billy Budd, námorník z predného námorného koša, sa stáva Verovým doživotným prízrakom. Stal sa totiž predmetom nenávisti sadistického manipulátora, zbrojmajstra Claggarta, ktorý Billyho falošne obviní z podnecovania k vzbure. Chlapec ho neúmyselne zabije a je odsúdený na smrť. A kapitán Vere, ktorého v Billy Buddy hrám a spievam, tak zrazu stojí pred rozhodnutím, či udeliť milosť nevinnému, alebo dodržať vojnový zákon.
A tak som sa tentoraz nepasoval iba s úskaliami, ktoré táto rola prináša, so siedmimi nesmierne ťažkými áriami, ktoré ma v tejto opere čakajú, ale aj s vedomím, že celé tretie dejstvo nezleziem z javiska, čo bude pre mňa v jeseni mojich rokov i pekná fyzická záťaž. A pochopiteľne som sa zamýšľal nad tým, ako by som sa v situácii, ktorú musel kapitán Vere vyriešiť, zachoval ja. Či by som nechal vyhrať dobro nad zlom alebo naopak, čo je otázka, ktorú si musí každý z nás mnohokrát niekoľkokrát za život položiť.
Billy Budd mi jednoducho priniesol do života nielen krásnu prácu a 6 týždňov skúšanie v skvelom kolektíve, ale hlavne asi aj najťažšiu úlohu mojej doterajšej speváckej kariéry.
Ako si Štefan Margita s rolou kapitána Vera v opere Billy Budd poradí, sa môžete sami presvedčiť v pražskom Národnom divadle 18., 20., 25. a 28. januára 2018 a potom až 25. a 27. apríla tohto roku. Už dnes je jasné, že na prvú premiéru príde svojho manžela podporiť Hana Zagorová, ktorá počas ich viac ako štvrťstoročie trvajúceho vzťahu chýbala na Štefanovej premiére len raz. V roku 1999 v Paríži, keď tesne pred premiérou Janáčkovej opery Liška Bystrouška dostala strašnú chrípku. A pretože sa jej nemohla zbaviť, za Štefanom neletela, aby ho nenakazila.