Amazon, Apple, Facebook a Google. Štyri najvplyvnejšie spoločnosti na našej planéte. Podarilo sa im to nielen vďaka technológiám a talentu. Každá z nich oslovuje naše inštinkty a evolučné potreby, čo dokážu skvele využiť. Presne o tom je skvelá novinka Veľká štvorka od marketingového stratéga Scotta Gallowaya.
Tieto firmy vytvorili nové odvetvia podnikania a zmenili pravidlá tak, že ich konkurencia stráca dych. Marketingový guru Scott Galloway opisuje ich cestu k úspechu, riziká priveľkej moci a priveľkej dôvery, ktorú sme do nich vložili. Namiesto opakovania mýtov, ktoré tieto spoločnosti o sebe šíria, si kladie fundamentálne otázky.
Ako sa im podarilo infiltrovať naše životy tak úspešne, že sa im prakticky nedokážeme vyhnúť?
Prečo im odpúšťame aj kroky, ktoré by iné firmy zničili?
A existuje šanca, že sa objaví piaty vyzývateľ?
Kniha Veľká štvorka odpovedá na to, čo musíte urobiť, aby ste boli úspešní v 21. storočí. Isté je, že vďaka veľkej štvorke žijeme v lepšom svete. Napriek tomu by sme mali na ne nazerať aj kriticky a z nadhľadu. Nejde totiž o žiadnych dobrodincov.
Zaujímavý je pohľad na ich vzájomné súboje, pretože títo veľkí jazdci sa navzájom nenávidia. Konkurujú si priamo, snažia sa uchmatnúť zo záhradky toho druhého čo najviac, aby posilnili svoju pozíciu. Facebook uberá podiel v internetovej inzercii Googlu. Apple konkuruje Amazonu v hudbe a filmoch. Google zasa bojuje s Applom v operačnom systéme smartfónov…
A kto bude ďalší?
Aj tomu sa Galloway venuje. Možno to bude Alibaba, Uber, Tesla, LinkedIn, či Airbnb. A možno niekde na stole leží iný startupový projekt, o ktorom ešte netušíme a o pár rokov nás všetkých prevalcuje. Galloway sa zamýšľa aj nad tým, čo príde po jazdcoch, kam nás veľká štvorka vedie.
Prečítajte si úryvok z knihy Veľká štvorka:
Istota v nenávisti
Zdá sa, že vlády, zákony a menšie firmy tento pochod len tak ľahko nezastavia, bez ohľadu na to, aký má veľká štvorka vplyv na obchod, spoločnosť či planétu. Určitá istota je však v nenávisti. Velikáni sa totiž navzájom nenávidia. Dnes si už konkurujú priamo, keďže ľahkej koristi pre ich jednotlivé sektory je čím ďalej tým menej.
Google ohlásil koniec éry značiek, keďže spotrebitelia, vyzbrojení internetovými vyhľadávačmi, sa už k značkám nemusia utiekať. To však škodí Applu, ktorý zároveň konkuruje Amazonu v oblasti hudby a filmu. Amazon je najväčším zákazníkom Googlu, ale zároveň ho ohrozuje na poli vyhľadávania – 55 percent ľudí hľadá tovar na Amazone (oproti 28 percentám, ktoré používajú internetové vyhľadávače typu Google). Apple a Amazon do seba na televíznych obrazovkách a telefónoch narážajú v plnej rýchlosti priamo pred naším zrakom. Google zas bojuje s Applom o to, ktorý z nich sa stane operačným systémom kľúčového produktu dnešnej éry – smartfónu.
Medzitým vstúpili do arény Siri (Apple) a Alexa (Amazon), zvíťaziť však môže len jedna. Facebook po úspešnom prechode z počítača do mobilu uberá podiel Googlu v oblasti internetovej inzercie. A o technológiu, ktorá v nasledujúcom desaťročí pravdepodobne prinesie veľké zisky – cloud, teda poskytovanie služieb cez internet, ku ktorým má používateľ prístup z ľubovoľného miesta podľa potreby – zvádza Amazon s Googlom boj, ktorý pripomína boxerský zápas Aliho proti Frazierovi.
Štyria giganti sa o dušu pretekajú o to, ktorý z nich sa stane operačným systémom našich životov. A aká odmena ich čaká? Tá sa odhaduje na viac ako bilión dolárov a vplyv, aký ešte nik v dejinách nemal.
Čo s tým?
Aby sme pochopili úspech veľkej štvorky, musíme najprv porozumieť podnikaniu a tvorbe hodnoty v digitálnom veku. V prvej polovici tejto knihy si teda rozoberieme všetkých štyroch jazdcov, každého zvlášť, a pokúsime sa analyzovať ich stratégie tak, aby sa z nich obchodní lídri mohli poučiť.
V druhej časti knihy odbúrame mýty, ktorými štyria velikáni nechali opriasť pôvod svojich konkurenčných výhod. Následne objasníme, ako tieto firmy využívajú pre svoj rast a ziskovosť naše najzákladnejšie pudy, a ako svoje trhy bránia analógovými priekopami: existujúcou infraštruktúrou, ktorá je vyvinutá tak, aby marila útoky potenciálnych konkurentov.
O hriechoch štyroch jazdcov a o tom, ako manipulujú vládami a konkurenciou, aby pre nich kradli IP adresy, si povieme v kapitole 8. Môže sa v budúcnosti objaviť piaty jazdec? Možných kandidátov na tento post vyhodnotíme v kapitole 9, od Netflixu po gigantický čínsky obchod Alibaba, ktorý v rôznych ohľadoch hravo strčí Amazon do vrecka. Má niektorý z týchto kandidátov potenciál vyvinúť dominantnejšiu platformu?
V kapitole 10 si povieme o profesionálnych vlastnostiach, ktoré podnikateľom pomôžu prosperovať v ére veľkej štvorky. A nakoniec sa v kapitole 11 zamyslíme, akým smerom nás veľká štvorka vedie.
Milan Buno, literárny publicista