Priznám sa, že už dávno som nemal tak rozporuplné pocity z dopočúvanej audioknihy, ako na konci minuloročnej knihy Roberta Bryndzu – Kanibal z Nine Elms (slovenský ekvivalent Deväť brestov). Naposledy som mal takúto dilemu v roku 2016, keď som počúval Mráz Bernarda Miniera. S tým rozdielom, že zatiaľ čo u Miniera som sa s jeho rozštvrteným koňom mordoval od samotného začiatku, v prípade Roberta Bryndzu som až do šialeného finále bol nadšený zo skvelo vyskladaného príbehu.
Kate Marshallová bola pred šestnástimi rokmi vychádzajúcou hviezdou londýnskej metropolitnej polície. Bola mladá a ambiciózna, mala talent preniknúť do mysle zločinca a vyriešila niekoľko významných prípadov vrážd. Keď však Kate dostala za úlohu vypátrať brutálneho sériového vraha, pri hľadaní jej nepomohol inštinkt ani schopnosť ponoriť sa do sveta krutého násilia – a vrah si napokon našiel ju.
Prešlo niekoľko rokov, odkedy ledva unikla z pazúrov smrti. Dnes Kate vedie pokojný život na anglickom pobreží, no stále myslí na prácu policajnej detektívky. A keď jedného dňa dostane list, ktorý jej pripomenie minulosť, znovu ju to vtiahne do zvrátenej mysle vraha, ktorého pozná až príliš dobre, a do prípadu, ktorý môže vyriešiť len ona.
Robert Bryndza je už niekoľko rokov etablovaný ako úspešný autor detektívok, na ktorých mňa osobne priťahuje najmä to, že sa odohrávajú vo Veľkej Británii, ktorá je jednou z mojich obľúbených krajín. V každom prípade však bol Kanibal z Nine Elms mojim prvým stretnutím s Bryndzovou tvorbou a pri takmer trinásť hodinovej knihe som mal dvanásť hodín pocit, že je to pán spisovateľ.
Hlavná hrdinka má za sebou nejakú minulosť, ktorú sa autorovi podarilo dokonale prepojiť so súčasnosťou. Na napísanie silnej detektívky nepotreboval príliš veľa postáv (do zoznamu nerátam obete vraha), takže sa v tom čitateľ / poslucháč nestráca. Príbeh má spád, dodržiava logiku a doslova sa rúti do veľkolepého finále, v ktorom však bublina náhle spľasne. V mojom prípade dokonca natoľko, že som dopočúvanie poslednej hodiny niekoľko dní odkladal, pretože som na to nemal chuť.
Ukáž zuby synu, povedal a schmatol ho za sánku. To (alebo nejako tak znejúco) bola tá nešťastná veta, ktorou sa to veľkolepé finále začalo. Nebudem prezrádzať viac, podstatu sa poslucháč dozvie, ak ku koncu príde (a príde, pretože detektívka je to inak naozaj vydarená). Ale to, čo sa odohráva v poslednej časti je… veľmi ťažko sa mi hľadá výraz, pretože v žiadnom prípade nechcem uraziť, či nejako dehonestovať autora, ktorý inak odviedol veľmi dobrú prácu, no mne tým finále pokazil inak naozaj dobrý dojem. Takže prosím, urobte si vlastný názor a pokúste sa to pomenovať.
Českú audioknihu načítal Martin Stránsky a jeho práca povýšila samotné dielo o ďalší level. Tento český herec je v podstate ikonou audioknižného sveta v našom teritóriu a naozaj si nepamätám, že by som s jeho prácou bol niekedy nespokojný. Veľmi zaujímavé je, že napriek tomu, že audioknižný trh na Slovensku je v podstate stále v plienkach, existuje i slovenská audiokniha s touto detektívkou, ktorá vyšla pod názvom Deväť brestov. Zaujímavé je poňatie, keďže slovenskú verziu načítala žena – herečka Lujza Garajová Schrameková, čo môže priniesť iný pohľad na celkový koncept. Hodnotiť ho však nemôžem, pretože som slovenskú audioknihu nepočul.
Počúvanie cez aplikáciu Audiolibrix je jednoduché, príjemné a pohodlné a práve na stránkach tejto spoločnosti získate audioknihu v digitálnej podobe za perfektnú cenu. A počúvať môžete doslova okamžite.
Pavol Božík
65%